Man zit op sofa op een reclameset
Duurzaamheid, Succesverhalen

Kan reclame ook duurzamer?

In vijf stappen naar een duurzamere reclame

Hoeveel broeikasgas stoot je bij de productie van een reclamefilm uit? Tonnen, denken we. Maar zeker weten doen we het niet. Eneco is namelijk een van de eerste organisaties in Nederland en België die zich, samen met haar reclamebureau, inspant voor een duurzamere reclame. En daarom de CO₂-uitstoot ervan berekent en minimaliseert. We maakten onze duurzamere reclame met de hulp van AdGreen, een stichting die zich inzet voor een duurzamere reclamebranche. Tobias Wilbrink van AdGreen hield als duurzaamheidsadviseur toezicht op het duurzamer maken van de reclamespot. En hij bracht de CO₂ -voetafdruk van de hele productie in kaart. Met filmen op 16 locaties in vier dagen, is dat een flinke opgave. Wat hebben we met elkaar gedaan om de reclamefilm duurzamer te maken? En wat niet? Tobias vertelt erover. Lees je mee?

Hoe hebben we onze reclamespot duurzamer gemaakt?



Tobias steekt van wal: ‘Bij elke stap in het proces stelden we de vraag: kan het ook duurzamer? Want alle keuzes die je maakt, hebben invloed op de CO₂-uitstoot van de totale productie. Dat gaat van het eten op de set tot de kleding en het transport.’

Stroom


'Er is zoveel mogelijk gebruikgemaakt van groene stroom van zonnepanelen. Deze zonnepanelen maakten deel uit van een hybride generator. Die generator hadden we nodig om de echte grote lampen op te draaien. Deze werkte op plantaardige diesel (HVO). Daarmee bespaarden we 0,16 ton CO₂-uitstoot. Dat lijkt misschien weinig, maar er is ook heel weinig diesel gebruikt. Dat komt doordat de dieselgenerator alleen aansloeg als de batterij die werd opgeladen door de zonnepanelen niet toereikend was. Ook is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van lokale groene stroom. Als dat niet lukte gebruikten we meegebrachte hybride generator.'

'Een andere reden waarom we weinig stroom verbruikten, is de verlichting. Licht is een van de grootste energieverbruikers op een filmset. We gebruikten zoveel mogelijk energiezuinige ledlampen.'

Vervoer


'Iedereen ging zoveel mogelijk met het openbaar vervoer, de fiets, lopend of met elektrisch vervoer naar de set. In totaal is er 37.000 kilometer afgelegd. Dat is veel en dat lukt niet allemaal elektrisch. Er waren vrachtwagens nodig om bijvoorbeeld het licht en andere apparatuur te vervoeren. Er zijn wel duurzamere alternatieven, zoals elektrische vrachtwagens. Maar die vragen zulke grote investeringen, dat de verhuurbedrijven waar we mee samenwerken hier nog niet klaar voor zijn.'

Eten


'We hebben vegetarisch gegeten op de set. En alleen herbruikbaar bestek en servies gebruikt. Daarmee bespaarden we 1,8 ton CO₂-uitstoot. In plaats van een grote cateringtruck maakten we gebruik van een auto met picknickmanden.'

Afval


'We hebben al ons afval gescheiden en zoveel mogelijk gerecycled. Dit heeft niet de grootste impact op de uitstoot, maar het is een kleine moeite om te doen.'

Kleding & props


'Kleding komt uit de eigen garderobe, is tweedehands gekocht of is geleend. Er is geen nieuwe kleding gekocht. Hetzelfde geldt voor de props.'

Rekenen maar: zo bereken je de voetafdruk



Na al deze maatregelen wilden we graag het effect ervan op de aarde weten. Daarom berekenden we de CO₂-voetafdruk. Daarvoor is de calculator van AdGreen gebruikt. We vroegen Tobias hoe dat werkt: ‘Je vult alle gegevens van de productie in. Wat er is gegeten, hoe het transport is geregeld, wat is er gekocht aan kleding, hoeveel stroom er is gebruikt. En ga zo maar door. De calculator berekent hoeveel CO₂ we met al deze onderdelen bij elkaar uitstoten, uitgedrukt in tonnen CO₂-uitstoot. Dit geeft heel veel inzicht en het maakt je bewust.'
"Dit is de eerste grote duurzamer geproduceerde reclamespot in Nederland en België, waarbij de uitstoot ook daadwerkelijk is gemeten. Als we geen duurzamere keuzes hadden gemaakt, dan was de uitstoot vele tonnen meer geweest."Tobias Wilbrink van AdGreen

De uitslag: wat heeft de grootste invloed op de voetafdruk?

Uit de calculator bleek dat we 12 ton CO₂-uitstoot hadden. Dit is vergelijkbaar met een retourvlucht Bali voor een gezin met twee kinderen. We vroegen Tobias of dat veel is? ‘Ik weet het niet, we kunnen het niet vergelijken. Dit is de eerste grote duurzamer geproduceerde reclamespot in Nederland en België, waarbij de uitstoot ook daadwerkelijk is gemeten. Als we geen duurzamere keuzes hadden gemaakt, dan was de uitstoot vele tonnen meer geweest. Dat weet ik zeker. Iedere ton uitstoot is er een teveel. Er is nog niet voor alles een duurzame oplossing, maar gelukkig zie ik dat snel veranderen.’

Je ziet dat het transport van grote invloed is op de totale uitstoot. Dit kan een volgende keer beter. We filmden op 16 locaties verdeeld over het land. Dat zorgt voor veel transport van mensen en spullen. Vooral voor dat laatste is nog niet altijd een duurzaam alternatief beschikbaar. ‘Dus je kunt bij het filmen van een reclamespot, of iedere andere productie, de uitstoot verlagen door een locatie te kiezen waar je een groot deel kunt filmen’, vertelt Tobias. ‘Al is dat niet altijd haalbaar natuurlijk. Maar daarmee maak je wel de grootste winst.’

Inzicht in de voetafdruk: het maakt je bewust

Eneco wilde duurzamere keuzes maken bij het produceren van de reclamefilm. Met de hulp van informatiebronnen van AdGreen hebben we in elke fase van het productieproces bewuste keuzes gemaakt.

Tobias: ‘De bronnen zetten ons aan tot nadenken en bedenken van creatieve oplossingen om onze voetafdruk te verlagen. Daar ben ik heel blij mee. Vooral omdat dit voor de eerste keer op deze schaal in Nederland en België is gedaan. Ik vond het ook echt heel leuk om te doen. Je vormt al een hecht team als je in vier dagen alles filmt. En het geeft extra motivatie om dat zo duurzaam mogelijk te doen. We hebben nu een mooie nulmeting. Vanaf hier kan Eneco de reclamespots steeds duurzamer produceren. Hopelijk is Eneco straks niet meer een van de weinigen, maar een van de vele bedrijven die haar reclamespots zo duurzaam mogelijk produceert.’

Paar die elkaar vasthouden

Duurzaam denken kan overal

Door steeds de vraag te stellen: ‘kan het duurzamer?’ daag je elkaar uit en kom je tot creatieve oplossingen. Dat geldt voor het filmen van een reclame, maar ook voor iedere andere keuze die je dagelijks maakt. Ben jij ook benieuwd hoe je zoveel mogelijk energie kunt besparen? Bekijk onze tips en verhalen en start vandaag nog met energie besparen.

Meer over duurzaamheid

De keuken van Dagelijkse Kost

Eneco laat Dagelijkse kost koken met duurzame energie

Lees er meer over
Paradise City staat sinds kort bekend als het duurzaamste festival ter wereld.

Eneco helpt ook dit jaar Paradise City, het meest duurzame festival ter wereld

Lees meer
Een foto van twee voetbalspeelsters van OHL

Zonnepanelen verlichten het stadion van OH Leuven

Lees meer