2

Voorschotfactuur

Op zoek naar een antwoord op je vraag over je voorschotfactuur?
Lees hieronder meer

Pas je voorschotbedrag zelf aan

Wist je dat je op My Eneco je voorschotfactuur zelf kan aanpassen?

Ga naar My Eneco

Je voorschotbedrag aanpassen

ViaMy Eneco kan je makkelijk jouw voorschotbedrag zelf aanpassen. 

Opgelet: Je kan je voorschotbedrag via My Eneco niet aanpassen tijdens de meteropname maand of als er een openstaand saldo is.

Aan het einde van het jaar betaal je uiteindelijk wat je effectief verbruikt hebt. Je voorschotbedrag bepaalt hoeveel je nog moet bijbetalen of hoeveel je terugkrijgt op je jaarlijkse afrekening. Kies dus een voorschotbedrag dat aansluit bij je verwachte verbruik.

Hoe wordt mijn voorschotbedrag berekend?

Je voorschotbedrag is afhankelijk van 3 factoren:  

  • De voornaamste is de periode van je jaarafrekening. Bijvoorbeeld: Start je bij Eneco in de herfst (bv. 1 oktober) en ontvang je een afrekening na de winter (bv. in april)? Dit gaat om de winterperiode en dit is een periode waarbij er meer elektriciteit en gas verbruikt wordt. We houden hiermee rekening bij de berekening van je voorschotfactuur. Het is mogelijk dat je hierdoor tijdelijk een hoger voorschotbedrag betaalt dan je gewend bent. We doen dit om te voorkomen dat je een groot bedrag moet bijbetalen op je afrekening.
  • Het historisch verbruik van je woning (bij een nieuwbouwwoning baseren we ons op een geschat jaarverbruik). Wij ontvangen deze gegevens van de netbeheerder enkele dagen voor de leveringsdatum. Wil je meer informatie over het voorschotbedrag in je nieuwe woning? Meer informatie vind je hier terug.
  • Distributiekosten en taksen. 

Bij de jaarafrekening berekenen we een nieuw, aangepast voorschot. Dit bedrag kan zowel omhoog als omlaag gaan, afhankelijk van de parameters zoals hierboven vernoemd (een verwachte prijsstijging in kosten en taksen, een verandering in je energieverbruik, …). 

Tip: Via je persoonlijke klantenzone op My Eneco kan je zelf je voorschotbedrag aanpassen. 

Je factuur niet ontvangen of een duplicaat opvragen

Op je persoonlijke klantenzone My Enecokan je al je facturen terugvinden. Je kan ze bekijken, downloaden of zelf afdrukken. Klik op het factuurnummer van de factuur die je wil bekijken.

Kan ik mijn voorschotbedrag verlagen tijdens een periode van leegstand?

Als de meters in je woning actief zijn, maar er tijdelijk geen verbruik is, moet je uiteraard niet de normale voorschotten betalen. 

Dit is bijvoorbeeld het geval bij verbouwingeneen huurhuis waar op dat ogenblik geen huurders zijn of een woning dat leegstaat in afwachting van verkoopVia My Eneco is het zeer gemakkelijk om je voorschotbedrag zelf aan te passen. 

Bij Eneco is het minimumtarief 10 euro per energieaansluiting. Heb je een contract voor gas en elektriciteit? Dan betaal je dus 20 euro per maand. We raden je wel aan tijdig te signaleren wanneer het verbruik terug gaat hervatten. Zo voorkom je een grote opleg bij je jaarafrekening. 

Wat gebeurt er met mijn facturatie als ik verhuis?

Oude woning 

  • Op de verhuisdatum bezorg je ons de meterstanden van je oude woning. Na validatie door de netbeheerder ontvang je een eindafrekening voor je oud adres. Dit kan enkele weken duren. 
  • We zorgen ervoor dat je in tussentijd geen voorschotfacturen meer ontvangt. Deze blokkering gaat een maand voor de aangegeven verhuisdatum in. Stel je jouw verhuis uit? Meld ons dit zeker op tijd. Dan starten we de facturatie opnieuw. 

Nieuwe woning 

  • In de maand na je verhuisdatum ontvang je jouw eerste voorschotfactuur voor het nieuwe adres. Het voorschotbedrag is gebaseerd op historisch verbruik van je nieuwe woning en de prijzen die van toepassing zijn. Dit kan dus hoger of lager zijn dan in je vorige woning.
  • Wil je een ander voorschotbedrag of het minimumvoorschot (10 euro per energie)? Via My Eneco is het zeer gemakkelijk om je voorschotbedrag zelf aan te passen. 

Je verhuis nog niet doorgegeven? Klik hier.

Heb je je verhuis al doorgegeven, dan ontvang je automatisch een e-mail om je meterstanden toe te voegen. Na validatie van je meterstanden door de netbeheerder maken we je slotafrekening voor je op.

Kan ik mijn betaaldatum zelf aanpassen?

Jazeker. Via My Eneco kan je makkelijk jouw betaaldatum zelf aanpassen. 

Je hebt verschillende momenten waaruit je kan kiezen: 

  • Tussen de 4e en de 11e van de maand 
  • Tussen de 11e en de 18e van de maand 
  • Tussen de 21e en de 25e van de maand 
  • Tussen de 28e en de 4e van de maand 

De wijziging van je betaaldatum gaat in vanaf je eerstvolgende factuur. Hou er rekening mee dat als je de betaaldatum aanpast, ook de opmaakdatum van je factuur verandert. 

Mijn voorschotbedrag is veranderd. Hoe komt dit?

In volgende situaties kan je voorschotbedrag veranderen: 

Je bent net klant geworden 

We berekenen je voorschotbedrag op basis van de historische verbruiksgegevens van je woning. We ontvangen deze gegevens van de netbeheerder enkele dagen voor de leveringsdatum. Bij een nieuwbouwwoning baseren we ons op een geschat jaarverbruik dat we van jouw netbeheerder ontvangen. 

Je verbruik verandert 

Er kan altijd iets in je situatie veranderen wat invloed heeft op je historisch verbruik (aankoop nieuwe toestellen, verandering in thuissituatie, …). Dat heeft invloed op je verbruik en dus ook op je energiekosten 

Je bent net verhuisd 

Dan kijken we naar het verbruik van de vorige bewoner. Dat geeft een vrij betrouwbaar beeld, omdat je verbruik grotendeels wordt bepaald door het type huis waarin je woont. 

In een nieuwbouwwoning zijn er natuurlijk geen vorige bewoners. In dat geval baseren we ons op een geschat jaarverbruik dat we van jouw netbeheerder ontvangen. 

Je krijgt geld terug op de jaarafrekening maar toch is het voorschotbedrag verhoogd 

Er zijn situaties waarin het voorschotbedrag toch hoger ligt dan het vorige voorschotbedrag, bijvoorbeeld: 

  • Je hebt het vorige jaar minder verbruikt wegens een zachte winter en krijgt hierdoor terug op de afrekening. Het nieuwe voorschotbedrag ligt toch hoger omdat de volgende winter waarschijnlijk “normaal” zal zijn en je verbruik hoger gaat zijn. 
  • De bijkomende kosten (distributie- & transporttarieven en taksen & heffingen) die van toepassing zijn op de volgende periode zijn gestegen. 

Veelgestelde vragen

  • Waarom betaal ik een voorschot?

    Maandelijks ontvang je van Eneco een voorschotfactuur gebaseerd op een geschat jaarverbruik. Een keer per jaar ontvang je een afrekening gebaseerd op je reëel verbruik (je ontvangt dan een aanvraag van Fluvius om je meterstanden door te geven of de netbeheerder komt hiervoor langs). Deze afrekening is het verschil tussen je effectieve verbruik -en dus effectieve kosten- en de som van alle voorschotten die je hebt ontvangen sinds je laatste afrekening. Om te vermijden dat je één keer per jaar jouw volledige energieverbruik aangerekend krijgt, ontvang je dus maandelijkse voorschotten. 

Nog steeds geen antwoord?

Vul dit veld in

Of bezoek hulp en contact voor alle hulplijnen