2

Overheids­maatregelen in het kader van de energieprijzen

De federale regering heeft een aantal maatregelen genomen om de hoge energieprijzen te counteren. 

Laatste update: 27 juni 2023

EVD0003876-landscape.jpg

Wat werd er nu beslist en hoe wordt dit concreet uit­­gevoerd? 

De winterpremie

De Federale Overheid kent, naast de winterpremie voor de maanden november én december, ook een premie toe voor de maanden januari, februari én maart: een korting van € 405 voor gas en/of van € 183 voor elektriciteit. De premie voor november en december werd verrekend met je voorschotfactuur van december. De premie voor januari, februari en maart zal verrekend worden met je voorschotfactuur in maart. Lees hieronder alle vragen over deze premie.

Veelgestelde vragen

  • Wie heeft er recht op de winterpremie voor elektriciteit en/of gas?

    VOOR DE WINTERPREMIE VAN NOVEMBER & DECEMBER 2022
    Residentiële klanten die op 30 september 2022 een variabel energiecontract hadden, krijgen de premie. Ook residentiële klanten met een contract met een vaste prijs hebben recht op de premie, op voorwaarde dat ze dit contract na 30 september 2021 afsloten of hernieuwden.

    VOOR DE WINTERPREMIE VAN JANUARI, FEBRUARI & MAART 2023

    Residentiële klanten die op 31 december 2022 een variabel energiecontract hadden, krijgen de premie. Ook residentiële klanten met een contract met een vaste prijs hebben recht op de premie, op voorwaarde dat ze dit contract na 30 september 2021 afsloten of hernieuwden.

    Op My Eneco zie je gemakkelijk welk tarief je hebt en de startdatum van je contract.

    Heb je een budgetmeter, dan heb je ook recht op de winterpremie. Klanten met sociaal tarief krijgen de winterpremie niet.

  • Wie heeft er geen recht op de winterpremie?
    • Residentiële klanten met een variabel energiecontract dat startte na 30 september 2022 (voor de winterpremie van november en december 2022) of na 31 december 2022 (voor de winterpremie van januari, februari en maart 2023)
    • Residentiële klanten met een contract met een vaste prijs, dat afgesloten of hernieuwd is VOOR 30 september 2021
    • Residentiële klanten die het sociaal tarief hebben
    • Residentiële klanten met een tweede verblijf
    • Zelfstandigen 
  • Ik heb de winterpremie voor elektriciteit en/of gas niet gekregen. Wat moet ik doen?

    Voor de winterpremie van november & december 2022
    De aanvraagperiode voor de winterpremie van november en december 2022 is voorbij. 

    Voor de winterpremie van januari, februari & maart 2023
    Ontving je geen premie van Eneco voor 18 april 2023, dan kan je vanaf 23 april 2023 tot 31 juli 2023 de FOD Economie hiervoor contacteren via deze link

    Contacteer je de FOD na 31 juli 2023, dan kom je niet meer in aanmerking voor het federaal basispakket.

  • Hoeveel bedraagt de winterpremie voor elektriciteit en/of gas?

    DE WINTERPREMIE VAN NOVEMBER & DECEMBER 2022
    Voor elektriciteit is dit € 61 per maand en voor gas € 135 per maand. De maatregelen gelden voor november en december 2022. In totaal gaat het dus om € 392 als je recht hebt op de premie voor elektriciteit én gas.

    DE WINTERPREMIE VAN JANUARI, FEBRUARI & MAART 2023
    Voor elektriciteit is dit € 61 per maand en voor gas € 135 per maand. De maatregelen gelden voor januari, februari en maart 2023. In totaal gaat het dus om € 588 als je recht hebt op de premie voor elektriciteit én gas.

  • Hoe kijk ik na of ik de winterpremie ontving?

    Voor de winterpremie van november/december 2022 kreeg je in december 2022 een creditnota met het bedrag waar je recht op had. Voor de winterpremie van januari/februari/maart kreeg je in maart 2023 een creditnota. We verrekenden dit bedrag met je voorschotfactuur en eventueel ander openstaand saldo. Op My Eneco raadpleeg je eenvoudig al je facturen in een handig overzicht.  

    • Ik heb meerdere leveringsadressen. Ontvang ik voor elk adres de winterpremie voor elektriciteit en/of gas?

      Nee, je ontvangt de premie enkel voor het adres waarop je gedomicilieerd bent.

    • Ik voldoe enkel voor gas of enkel voor elektriciteit aan de voorwaarden voor de winterpremie voor elektriciteit en/of gas. Welke premie ontvang ik?

      Voldoe je slechts voor 1 van beide types energie aan de voorwaarden voor de winterpremie? Dan ontvang je de premie die bij dat type energie hoort. Heb je bijvoorbeeld geen gasaansluiting, dan ontvang je enkel de premie voor elektriciteit.

    • Ik heb een energiecontract op naam van mijn zaak. Ontvang ik hiervoor ook de winterpremie voor elektriciteit en/of gas?

      Nee, enkel residentiële klanten hebben recht op de winterpremie.

    • Ik ben na 30 september 2022 of na 31 december 2022 klant geworden bij Eneco. Van wie ontvang ik de winterpremie voor elektriciteit en/of gas?

      VOOR DE WINTERPREMIE VAN NOVEMBER & DECEMBER 2022

      Heb je recht op het federaal basispakket, dan ontvang je dit van de energieleverancier waar je op 30 september 2022 een energiecontract bij had.

      VOOR DE WINTERPREMIE VAN JANUARI, FEBRUARI & MAART 2023

      Heb je recht op het federaal basispakket, dan ontvang je dit van de energieleverancier waar je op 31 december 2022 een energiecontract bij had.

    • Op 30 september 2022 of op 31 december 2022 had ik nog geen energiecontract. Heb ik recht op de winterpremie voor elektriciteit en/of gas?

      VOOR DE WINTERPREMIE VAN NOVEMBER & DECEMBER 2022
      Was je op 30 september 2022 bij geen enkele energieleverancier aangesloten, heb je geen recht op de winterpremie voor elektriciteit en/of gas.

      VOOR DE WINTERPREMIE VAN JANUARI, FEBRUARI & MAART 2023
      Was je op 31 december 2022 bij geen enkele energieleverancier aangesloten, heb je geen recht op de winterpremie voor elektriciteit en/of gas.

    • Ik vroeg de winterpremie voor gas en elektriciteit aan. Waarom krijg ik van Eneco slechts voor 1 energietype de premie?

      De FOD Economie behandelt elke aanvraag apart. Vanaf wij het bericht krijgen dat je recht hebt op de winterpremie, gaan we meteen over tot actie. Het is dus mogelijk dat de FOD nog niet rond is met je andere aanvraag. Je bekijkt eenvoudig de status van je aanvragen via de website van de FOD Economie.

eneco-besparingsexpert-970x540px.jpg

Stopzetting uitgebreid sociaal tarief (COVID-19)

Het uitgebreid sociaal tarief (COVID-19) voor personen met het recht op de verhoogde tegemoetkoming wordt vanaf 1 juli 2023 door de Federale overheid stopgezet. Alle betrokken klanten zullen door Eneco gecontacteerd worden met een nieuw tariefvoorstel.

Meer info

Btw-verlaging permanent van 21% naar 6%

De btw voor elektriciteit en gas voor particulieren blijft nu permanent op 6%. Deze verlaging ging in op 1 maart 2022 voor elektriciteit en op gas vanaf 1 april 2022. Voor klein-zakelijke klanten gaat de btw op gas – die op 1 augustus 2022 naar 6% werd gebracht - terug naar 21%. Lees hier de meest gestelde vragen over deze verlaging.

img-header1000x550-isolatie.jpg

Verwarmingspremie van 100 euro

De federale verwarmingspremie van 100 euro werd door Eneco uitbetaald in het kader van de overheidsmaatregelen energieprijzen.

Heb je geen betaling ontvangen? Klik hier.

Veelgestelde vragen

  • Wanneer werd de 100 euro federale verwarmingspremie uitbetaald?

    We betaalden de verwarmingspremie uit in mei en juni. Kreeg je nog geen premie, klik dan hier.

  • Wie heeft er recht op de 100 euro federale verwarmingspremie?

    Eneco betaalde de premie uit voor alle op 31 maart actieve, residentiele elektriciteitscontracten. Heb je meerdere leveringsadressen, dan kreeg je enkel een premie voor je domicilieadres. Een budgetmeter of sociaal tarief heeft geen invloed op de premie. Had je op 31 maart een elektriciteitscontract bij een andere leverancier, dan betaalden zij jouw premie uit.

  • Hoe betaalden jullie de federale verwarmingspremie uit?

    We betaalden de premie uit in de maanden mei en juni. Had je nog een openstaand saldo, dan verrekenden we dit met de premie en betaalden we een eventueel resterend bedrag op je rekening. Hebben we niet het juiste rekeningnummer? Dan vroegen we dit op. Hebben we voor 15 september niet het juiste rekeningnummer? Dan kunnen we helaas je premie niet uitbetalen.

  • Ik heb de 100 euro federale verwarmingspremie niet gekregen. Wat moet ik doen?

    In eerste instantie helemaal niets. Om de betaling uit te voeren baseert Eneco zich namelijk op een lijst van rechthebbenden die ze van de FOD Economie gekregen heeft. Deze lijst omvat alle residentiële Eneco-klanten die op 31 maart 2022 een aansluiting van elektriciteit hadden op hun hoofddomicilie. Indien je de 100 euro premie niet van Eneco ontvangen hebt, dien je vanaf 1 augustus 2022 de FOD Economie te contacteren. Tot wanneer je een aanvraag kan indienen, heeft de overheid nog niet beslist. 

    Via deze pagina volg je de status van je aanvraag gemakkelijk op. Keurt de FOD je aanvraag goed, dan geven zij dit door aan de verantwoordelijke energieleverancier. Is dat Eneco, dan verwerken wij je premie binnen enkele weken na het ontvangen van de goedkeuring. 

/