2

Voorschot

Op zoek naar een antwoord op je vraag over je voorschotfactuur?

Lees hieronder meer.

Kan ik mijn voorschotbedrag wijzigen? 

Wil je het door ons berekende bedrag laten aanpassen? Dat kan je gemakkelijk zelf doen via My Eneco.

Zoals je weet, bepaalt je voorschotbedrag hoeveel je nog moet bijbetalen (of hoeveel je terugkrijgt) op je jaarlijkse afrekening. Kies dus voor een voorschot dat aansluit bij je verwacht verbruik.

 

Hoe wordt mijn voorschotbedrag berekend?

Je voorschotfactuur wordt berekend op basis van de historische verbruiksgegevens van je woning. Wij ontvangen deze gegevens van de netbeheerder enkele dagen voor de leveringsdatum. Bij een nieuwbouwwoning baseren we ons op een geschat jaarverbruik.

Bij de jaarafrekening berekenen we een nieuw, aangepast voorschot.

Tip: Via je persoonlijke klantenzone op My Eneco kan je zelf je voorschotbedrag aanpassen.

 

Ik wil een duplicaat van mijn factuur

Via je persoonlijke klantenzone My Eneco kan je al je facturen raadplegen. Je kan ze bekijken, downloaden of zelf afdrukken.

 

Wanneer ontvang ik mijn voorschotfactuur?

Je voorschotfactuur ontvang je iedere maand rond hetzelfde tijdstip. Je eerste voorschotfactuur ontvang je binnen de 4 weken na de startdatum van je contract.

Komt de betaaldatum je niet goed uit? Deze kan je gemakkelijk zelf wijzigen via My Eneco

 

Ik heb geen voorschotfactuur ontvangen deze maand?

Iets misgelopen met de post? Via je persoonlijke klantenzone My Eneco kan je al je facturen raadplegen. 

Veelgestelde vragen

  • Ligt mijn voorschotbedrag in lijn met mijn verbruik?

    Op onze Energy Monitor kan je op basis van je meterstanden je ideale voorschotbedrag laten berekenen. Je kan dit, indien gewenst, vervolgens ook aanpassen in je persoonlijke klantenzone.

  • Ik krijg geld terug op mijn jaarafrekening en toch worden mijn voorschotten verhoogd. Hoe komt dat?

    We berekenen je voorschot telkens op basis van het verbruik van de afgelopen jaren en de tarieven die voor jou van toepassing zijn. Als je minder verbruikt dan voorzien, zal je geld terugkrijgen op de afrekening. In de meeste gevallen zal je nieuwe voorschotbedrag dan lager zijn dan het oude bedrag. Er zijn echter situaties waarin het bedrag toch hoger ligt dan het vorige, bijvoorbeeld:

    • Je hebt minder verbruikt wegens een zachte winter en krijgt hierdoor terug op de afrekening. Het nieuwe voorschotbedrag ligt toch hoger omdat we dit berekenen op je historische verbruiksgegevens. Deze gegevens ontvangen we van de netbeheerder en zijn gebaseerd op je verbruik van de afgelopen jaren (en niet enkel op het jaar van de zachte winter).
    • De distributietarieven die van toepassing zijn op de volgende periode zijn gestegen.
  • Mijn contract is beëindigd maar ik heb toch nog een voorschot ontvangen?

    Dat is mogelijk.

    De facturatie loopt immers voort totdat wij de meterstanden van je netbeheerder hebben ontvangen om de eindafrekening op te maken.

    We raden je aan om de factuur nog te betalen. Vervolgens verrekenen wij het volledige bedrag in je eindafrekening.

    Tip: Raadpleeg je openstaand saldo via je persoonlijke klantenzone op My Eneco.

  • Ik heb zonnepanelen geplaatst. Kan ik mijn voorschotfacturen aanpassen?

    Zodra je zonnepanelen operationeel zijn, begin je te besparen op je elektriciteitsfactuur en kan het een goed idee zijn om je maandelijkse voorschotten aan te passen. Als je zonnepanelen jouw bestaande verbruik dekken betaal je enkel meterhuur, vaste vergoeding en prosumententarief.

    Je kan dus uitrekenen wat jouw ideale voorschotbedrag is en dit zelf aanpassen via je persoonlijke klantenzone My Eneco.

  • Ik heb een factuur van een andere leverancier ontvangen op mijn nieuw adres

    Regel je verhuis zo snel mogelijk via My Eneco.

    We vragen je om ons de meterstanden van de verhuisdatum te bezorgen. Deze gebruiken we dan als startpunt voor de facturatie. Zo betaal je geen verbruik bij de andere leverancier.

    Let wel: dit kan tot uiterlijk 30 dagen na de verhuisdatum. Breng je verhuis dus zo snel mogelijk in orde!

    • Kan ik mijn facturen via Zoomit betalen?

      Wegens de hoge kosten om Zoomit aan te bieden, hebben we aan onze klanten via een enquête gevraagd hoe belangrijk dit voor hen is. De meerderheid van onze klanten vertelde ons dat Eneco haar middelen beter aan andere dingen besteedt. Daarom hebben we besloten Zoomit op dit moment niet aan te bieden. In tussentijd moedigen wij als duurzame energieleverancier aan om je facturen elektronisch te ontvangen via e-mail. Op die manier voorkom je onnodige papieren. Verder informeren wij je ook graag dat je je facturen eveneens via domiciliëring kan betalen.

    • Facturen via iPad / iPhone

      Als je moeilijkheden ondervindt om de factuur via e-mail te openen op je iPad of iPhone, raden we je aan deze stappen te volgen:

      • Download Adobe Reader in de AppStore.
      • Nadat deze gedownload is, open je de e-mail die je hebt ontvangen.
      • Onderaan de e-mail zie je een kadertje met daarin je factuur.
      • Houd de kader ingedrukt totdat er een pop-up verschijnt met de melding 'openen met'.
      • Druk hierbij op Adobe Reader en de factuur zou moeten openen.

      Mocht het nadien nog steeds niet lukken, geef gerust een seintje via ons contactformulier.

      Tip: Je kan je facturen ook steeds raadplegen via je persoonlijke klantenzone op My Eneco.