2

Voorschot

Op zoek naar een antwoord op je vraag over je voorschotfactuur?

Lees hieronder meer.

Kan ik mijn voorschotbedrag wijzigen? 

Wil je het door ons berekende bedrag laten aanpassen? Dat kan je gemakkelijk zelf doen via My Eneco.

Zoals je weet, bepaalt je voorschotbedrag hoeveel je nog moet bijbetalen (of hoeveel je terugkrijgt) op je jaarlijkse afrekening. Kies dus voor een voorschot dat aansluit bij je verwacht verbruik.

 

Hoe wordt mijn voorschotbedrag berekend?

Je voorschotfactuur wordt berekend op basis van de historische verbruiksgegevens van je woning. Wij ontvangen deze gegevens van de netbeheerder enkele dagen voor de leveringsdatum. Bij een nieuwbouwwoning baseren we ons op een geschat jaarverbruik.

Bij de jaarafrekening berekenen we een nieuw, aangepast voorschot.

Tip: Via je persoonlijke klantenzone op My Eneco kan je zelf je voorschotbedrag aanpassen.

 

Ik wil een duplicaat van mijn factuur

Via je persoonlijke klantenzone My Eneco kan je al je facturen raadplegen. Je kan ze bekijken, downloaden of zelf afdrukken.

 

Wanneer ontvang ik mijn voorschotfactuur?

Je voorschotfactuur ontvang je iedere maand rond hetzelfde tijdstip. Je eerste voorschotfactuur ontvang je binnen de 4 weken na de startdatum van je contract.

Komt de betaaldatum je niet goed uit? Deze kan je gemakkelijk zelf wijzigen via My Eneco

 

Ik heb geen voorschotfactuur ontvangen deze maand?

Iets misgelopen met de post? Via je persoonlijke klantenzone My Eneco kan je al je facturen raadplegen. 

Veelgestelde vragen

  • Kan ik mijn betaaldatum zelf aanpassen?

    Jazeker. Via My Eneco kan je hier jouw betaaldatum aanpassen.

  • Hoe kan ik mijn facturen betalen?

    Je kunt bij Eneco kiezen tussen drie betalingswijzen: overschrijving, domiciliëring en kredietkaart. Als je per overschrijving wil betalen, kan je de betalingsgegevens gebruiken die je op je factuur vindt.

    Of kies voor domiciliëring:

    • We bieden je facturen automatisch aan bij de bank. Je hoeft zelf niets meer te doen.
    • De betalingen bieden we steeds op de vervaldag van je factuur aan. Zo zorgen we er samen voor dat je geen herinneringskosten krijgt.
    • Je kunt er ook voor kiezen om enkel je voorschotten via domiciliëring te betalen. De jaarlijkse afrekening betaal je dan per overschrijving.
    • Je kunt via je bank een limietbedrag instellen op je domiciliëring. Zo behoud je de controle.
    • Indien nodig kun je een betaling via domiciliëring herroepen tot acht weken na de betaaldatum.

    Je kan je betaalmethode hier aanpassen.

  • Ligt mijn voorschotbedrag in lijn met mijn verbruik?

    Op onze Energy Monitor kan je op basis van je meterstanden je ideale voorschotbedrag laten berekenen. Je kan dit, indien gewenst, vervolgens ook aanpassen in je persoonlijke klantenzone.

  • Ik krijg geld terug op mijn jaarafrekening en toch worden mijn voorschotten verhoogd. Hoe komt dat?

    We berekenen je voorschot telkens op basis van het verbruik van de afgelopen jaren en de tarieven die voor jou van toepassing zijn. Als je minder verbruikt dan voorzien, zal je geld terugkrijgen op de afrekening. In de meeste gevallen zal je nieuwe voorschotbedrag dan lager zijn dan het oude bedrag. Er zijn echter situaties waarin het bedrag toch hoger ligt dan het vorige, bijvoorbeeld:

    • Je hebt minder verbruikt wegens een zachte winter en krijgt hierdoor terug op de afrekening. Het nieuwe voorschotbedrag ligt toch hoger omdat we dit berekenen op je historische verbruiksgegevens. Deze gegevens ontvangen we van de netbeheerder en zijn gebaseerd op je verbruik van de afgelopen jaren (en niet enkel op het jaar van de zachte winter).
    • De distributietarieven die van toepassing zijn op de volgende periode zijn gestegen.
  • Mijn contract is beëindigd maar ik heb toch nog een voorschot ontvangen?

    Dat is mogelijk.

    De facturatie loopt immers voort totdat wij de meterstanden van je netbeheerder hebben ontvangen om de eindafrekening op te maken.

    We raden je aan om de factuur nog te betalen. Vervolgens verrekenen wij het volledige bedrag in je eindafrekening.

    Tip: Raadpleeg je openstaand saldo via je persoonlijke klantenzone op My Eneco.

    • Ik heb zonnepanelen geplaatst. Kan ik mijn voorschotfacturen aanpassen?

      Zodra je zonnepanelen operationeel zijn, begin je te besparen op je elektriciteitsfactuur en kan het een goed idee zijn om je maandelijkse voorschotten aan te passen. Als je zonnepanelen jouw bestaande verbruik dekken betaal je enkel meterhuur, vaste vergoeding en prosumententarief.

      Je kan dus uitrekenen wat jouw ideale voorschotbedrag is en dit zelf aanpassen via je persoonlijke klantenzone My Eneco.

    • Kan ik ervoor kiezen om enkel mijn voorschotfacturen via domiciliëring te betalen?

      Ja, bij Eneco heb je een optie om enkel je voorschotfacturen via domiciliëring te betalen. De afrekening betaal je dan nog steeds via overschrijving. Op die manier gaat er geen onverwacht bedrag van je rekening.

      Hoe gaat dit in zijn werk?

      • We bieden je voorschotfacturen automatisch aan bij de bank. Je hoeft zelf niets meer te doen.
      • De betaling bieden we steeds op de vervaldag aan. Zo zorgen we er samen voor dat je geen herinneringskosten krijgt.
      • Indien nodig kun je een betaling via domiciliëring herroepen tot acht weken na de betaaldatum.
      • Op je jaarafrekening zal je een referentienummer terugvinden om het bedrag per overschrijving te betalen.

      Indien je de voorschotfacturen per domiciliëring wenst en de afrekening per overschrijving, contacteer ons dan via het contactformulier of op het nummer 015 25 66 66 (voor particulieren) of 015 25 66 88 (als professionele klant).

    • Ik heb een factuur van een andere leverancier ontvangen op mijn nieuw adres

      Regel je verhuis zo snel mogelijk via My Eneco.

      We vragen je om ons de meterstanden van de verhuisdatum te bezorgen. Deze gebruiken we dan als startpunt voor de facturatie. Zo betaal je geen verbruik bij de andere leverancier.

      Let wel: dit kan tot uiterlijk 30 dagen na de verhuisdatum. Breng je verhuis dus zo snel mogelijk in orde!

    • Wat gebeurt er met mijn facturatie als ik verhuis?

      Oude woning

      • Op de verhuisdatum bezorg je ons de meterstanden van je oude woning. Na validatie door de netbeheerder ontvang je een eindafrekening voor je oud adres. Dit kan enkele weken duren.
      • We zorgen ervoor dat je in tussentijd geen voorschotfacturen meer ontvangt. Deze blokkering gaat een maand voor de aangegeven verhuisdatum in. Stel je jouw verhuis uit? Meld ons dit zeker op tijd. Dan starten we de facturatie opnieuw.

      Nieuwe woning

      • In de maand na je verhuisdatum ontvang je jouw eerste voorschotfactuur voor het nieuwe adres. Het voorschotbedrag is gebaseerd op het geschatte jaarverbruik en de prijzen die van toepassing zijn.
      • Wil je een ander voorschotbedrag of het minimumvoorschot (15 euro per energie)? Dit kan je eenvoudig zelf wijzigen via je persoonlijke klantenzone op My Eneco.
    • Leegstand, en nu?

      Leegstand wil zeggen dat je woning, om welke reden dan ook, leeg komt te staan en dat het verbruik gaat dalen. Enkele voorbeelden:

      • Je bent verhuurder en wacht op een nieuwe huurder
      • Je hebt een nieuwe woning aangekocht en woont daar (nog) niet
      • Je woning wordt verkocht en staat leeg in afwachting van verkoop

      Ook voor een leegstaande woning is het verplicht om een energiecontract te ondertekenen.

      Heb je al een energiecontract voor de leegstaande woning?

      Uitstekend! Het is mogelijk om je maandelijkse voorschotbedrag te verlagen naar het minimum. Dit is 10 euro per maand, per energie. Heb je een contract voor elektriciteit en gas? Dan betaal je 20 euro per maand. Pas je voorschotbedrag zelf aan via My Eneco.

      Opgelet: Ga je opnieuw normaal verbruiken? Verhoog je voorschotbedrag via My Eneco. Zo voorkom je een grote opleg bij je jaarafrekening.

      Heb je nog geen energiecontract voor de leegstaande woning?

      Een energiecontract ondertekenen kan snel en eenvoudig. Klik hier om onze tarieven te ontdekken en online klant te worden.

      Bel je liever? Neem dan contact op met onze klantendienst via het nummer 015 68 68 58.

    • Kan ik mijn facturen via Zoomit betalen?

      Wegens de hoge kosten om Zoomit aan te bieden, hebben we aan onze klanten via een enquête gevraagd hoe belangrijk dit voor hen is. De meerderheid van onze klanten vertelde ons dat Eneco haar middelen beter aan andere dingen besteedt. Daarom hebben we besloten Zoomit op dit moment niet aan te bieden. In tussentijd moedigen wij als duurzame energieleverancier aan om je facturen elektronisch te ontvangen via e-mail. Op die manier voorkom je onnodige papieren. Verder informeren wij je ook graag dat je je facturen eveneens via domiciliëring kan betalen.

    • Facturen via iPad / iPhone

      Als je moeilijkheden ondervindt om de factuur via e-mail te openen op je iPad of iPhone, raden we je aan deze stappen te volgen:

      • Download Adobe Reader in de AppStore.
      • Nadat deze gedownload is, open je de e-mail die je hebt ontvangen.
      • Onderaan de e-mail zie je een kadertje met daarin je factuur.
      • Houd de kader ingedrukt totdat er een pop-up verschijnt met de melding 'openen met'.
      • Druk hierbij op Adobe Reader en de factuur zou moeten openen.

      Mocht het nadien nog steeds niet lukken, geef gerust een seintje via ons contactformulier.

      Tip: Je kan je facturen ook steeds raadplegen via je persoonlijke klantenzone op My Eneco.