2

Ketelonderhoud

Met een goed onderhouden ketel verbruik je tot 10% minder energie om te verwarmen. Goed voor je portemonnee én voor het klimaat!

Bekijk de formules
Ketelonderhoud Standaard

Altijd zeker van zuinig verwarmen

Je cv-ketel goed onderhouden? Dat is niet alleen een goed idee, het is ook nog eens verplicht. Een goed werkende ketel is tot 10% zuiniger, veel veiliger en je hebt minder kans op een defect. Met een onderhoudscontract maak je het jezelf eenvoudig en kan je de kost spreiden zodat je niet in één keer een groot bedrag moet betalen.

keteltechnieker

Altijd in orde en gerust

Met Ketelonderhoud van onze partner HomeServe hoef je nooit meer zelf te denken aan het verplichte onderhoud. Een erkende vakman belt je als het tijd is voor je volgende onderhoud.

lagere factuur

Tot 10% minder verbruik

Een goed onderhouden ketel is zuiniger. Daardoor verbruik je tot 10% minder om het lekker warm te hebben. Zo bespaar je op je energiefactuur. Bovendien blijft je ketel in topvorm én veilig!

wereldbol met hartje

Goed voor het klimaat

Je ketel goed onderhouden is ook goed voor het klimaat! Een zuinige ketel verbrandt minder fossiele brandstoffen en stoot minder CO2 uit.

Welke formule is ideaal voor jou?

Aardgas
Jaarlijks onderhoud
Voor € 14 /maand

incl. 6% BTW*

Ideaal voor een ketel die altijd in topvorm is: zuinig en veilig. Of als je de ketel intensief gebruikt.

Meestgekozen
Aardgas
Tweejaarlijks onderhoud
Voor € 7 /maand

incl. 6% BTW*

De formule waarmee je altijd veilig verwarmt en wettelijk in orde bent.

Mazout
Jaarlijks onderhoud
Voor € 18 /maand

incl. 6% BTW*

De formule waarmee je altijd veilig verwarmt en wettelijk in orde bent.

Allemaal inbegrepen in jouw ketelonderhoud

  • Veiligheidscontrole en rendementsmeting
  • Reinigen en afregelen van jouw ketel
  • Wettelijke attesten
  • Verplaatsingskosten
  • Werkuren
  • Kleine onderhoudsmaterialen

*Prijzen zijn incl. 6% btw. Is jouw woning minder dan tien jaar in gebruik? Dan bedraagt de btw 21%.

Slaap op beide oren

  • Je mist nooit een onderhoud: je krijgt een herinnering als het tijd is voor je ketelonderhoud. Zo ben je altijd veilig en wettelijk in orde.
  • Gespreide betaling: je spreidt de kost voor ketelonderhoud door maandelijks of driemaandelijks te betalen. Betaal je liever toch in één keer? Ook dat kan zonder probleem.
  • Gespecialiseerde vakmensen van onze partner HomeServe voeren het onderhoud uit. Zo ben je zeker dat het vakkundig wordt uitgevoerd. Natuurlijk ontvang je een attest met het resultaat van de belangrijke rookgastest. Alles voor jouw veiligheid!
  • 24/7 hersteldienst: Een probleem met je ketel? Je kan rekenen op een 24/7 hersteldienst, zowel voor dringende als voor minder dringende herstellingen.
Start je contract
gratiszon-backdropheader.png

Je onderhoud van A tot Z: tot in de puntjes geregeld

Je ketelonderhoud is in goede handen. Wij werken samen met HomeServe. Zij zijn al 25 jaar expert in onderhoud, herstellingen en bijstand aan huis. Je bent zo zeker van een topservice, uitgevoerd door vakmensen.

Na ondertekening van je onderhoudscontract verloopt de samenwerking met HomeServe als volgt:

1

Je ontvangt meteen na je aanmelding een mail met de bevestiging van je contract en meer info.

2

Je krijgt een factuur voor je eerste periodieke betaling. Twee tot drie weken later belt HomeServe je op om alles te overlopen en je eerste onderhoud te bespreken.

3

De technicus belt je ruim voor je eerste onderhoud om een concrete afspraak te maken.

4

Op het afgesproken tijdstip voert de technicus het onderhoud uit. Daarna ontvang je het onderhouds- en het verbrandingsattest. Homeserve houdt ook alle attesten voor jou bij!

5

Afhankelijk van je contract neem HomeServe één of twee jaar later opnieuw contact met je op voor het volgende onderhoud.

Sluit je contract af

Bekijk onze formules

Veelgestelde vragen

  • Wat als ik mijn verwarmingsketel niet (tijdig) laat onderhouden? Of als ik het attest niet kan voorleggen?

    Het onderhouden van jouw centrale verwarmingsketel op aardgas of stookolie is wettelijk verplicht. Indien je hier niet aan voldoet, kan je mogelijks beboet worden.  

  • Waarvoor kan ik niet terecht bij HomeServe?

    Bij HomeServe kun je niet terecht voor een keuring bij een ingebruikname van een nieuw toestel of voor het onderhoud van:

    • Centrale verwarmingsketels op aardgas of mazout met een vermogen hoger dan 70 kW.
    • Centrale verwarmingsketels op vaste brandstof, bijvoorbeeld steenkool of houtpellets. Deze moet je verplicht jaarlijks laten onderhouden door een geschoold vakman, ongeacht het vermogen.
    • Centrale verwarmingssystemen op elektriciteit zoals accumulatiekachels, elektrische vloerverwarming, airco’s of warmtepompen. Onderhoud van deze toestellen is niet verplicht, maar je doet er goed aan jouw toestel te laten onderhouden volgens de voorschriften van de fabrikant.
    • Individuele verwarmingssystemen die niet aangesloten zijn op een centraal verwarmingssysteem zoals gaskachels, gashaarden of gasgeisers voor sanitair warm water. Het onderhoud van deze toestellen is niet verplicht, maar om een goede werking en jouw veiligheid te garanderen doe je er goed aan regelmatig een controle te laten uitvoeren door een geschikte technicus.

    Bij HomeServe kun je evenmin terecht voor de reiniging van je schoorsteen.

  • Wanneer kan je best een onderhoud laten gebeuren?

    De ideale periode om een onderhoudsbeurt in te plannen is van maart tot september. Zo is jouw toestel in optimale conditie wanneer het koudere seizoen aanbreekt. In die periode is het makkelijker om een afspraak te maken die jou past, want tijdens de winter geven de onderhoudstechnici voorrang aan reparatie-opdrachten. Natuurlijk ben je bij HomeServe altijd zeker dat jouw ketel tijdig wordt onderhouden.

    Heeft jouw verwarmingsketel een dringend onderhoud nodig tussen oktober en maart? Dan tracht HomeServe dit binnen maximum 2 maanden in te plannen. Een dringend onderhoud kan voorvallen omdat je wettelijk niet in orde bent.

    Tip: met je onderhoudscontract van HomeServe ben je natuurlijk altijd zeker dat het onderhoud van je cv-ketel tijdig gebeurt. Je hoeft het dus zelf niet meer op te volgen en bent altijd wettelijk in orde!

  • Wat houdt een ketelonderhoud precies in?

    Een professionele onderhoudsbeurt van jouw centrale verwarmingsketel door HomeServe gebeurt volgens de regels van de kunst door ervaren en geschoolde technici. Hou er rekening mee dat een professioneel uitgevoerd onderhoud 45 à 60 minuten kan duren. Er moet ook altijd iemand aanwezig zijn die het onderhoudsattest kan aftekenen voor akkoord.

    Het onderhoud bestaat uit deze drie stappen:

    1. Ketelcheck: De verluchting van het stooklokaal, de toevoer van de verbrandingslucht naar de ketel en de afvoer van de rookgassen worden gecontroleerd. Ook de analyse van de rookgassen gebeurt in deze stap.
    2. Reiniging en afregeling van de ketel: Je ketel krijgt een grondige reiniging. Dit houdt onder meer in: ontstoffen van het toestel (o.a. van de luchtaanzuig-openingen en ventilators), het reinigen van de brander, de branderbedden en de warmtewisselaar. Ook de ontsteking (gasketel) of de sproeier (mazoutketel) worden gereinigd en indien nodig vervangen. Dichtingen worden gecontroleerd en hersteld, de waterdruk wordt gecontroleerd, het toestel wordt afgeregeld en na de reiniging worden de rookgassen gemeten en optimaal afgesteld.
    3. Opstellen en overhandiging van het onderhoudsattest: Na aftekening voor akkoord ontvang je het verbrandings- en het reinigingsattest.
  • Ik heb dringend een ketelonderhoud nodig, wat nu?

    Bij HomeServe ben je altijd zeker van een snelle service. Na de ondertekening van je onderhoudscontract nemen ze twee tot drie weken later contact met je op. Dan plannen ze het eerste onderhoud in.

    Voor elk volgend onderhoud bellen ze je twee maanden vooraf, zo kan je altijd een afspraak maken die jou perfect past.

    Heb je al een contract en heb je dringend een onderhoud van je cv-ketel nodig? Bel dan naar de HomeServe klantendienst op 02 893 49 44. Op dat nummer kan je ook een gemaakte afspraak wijzigen.

    • Ik ben huurder. Moet mijn huisbaas dan niet voor het onderhoud van de verwarmingsketel zorgen?

      In Vlaanderen en Wallonië is de bewoner verantwoordelijk voor het onderhoud (respectievelijk de controle) van de verwarmingsketel. Ben je huurder, dan is het dus aan jou om het nodige te doen. 

      Als tijdens het onderhoud blijkt dat er werken nodig zijn aan de ketel bezorg je het interventierapport aan je huisbaas. Die heeft vervolgens 3 maanden tijd om de installatie in orde te brengen. De eigenaar is overigens ook verantwoordelijk voor de verplichte keuring van een nieuw toestel bij ingebruikname. 

      Je doet er alleszins goed aan jouw huisbaas steeds een duplicaat te bezorgen van jouw onderhoudsattest, ook indien er geen opmerkingen zijn. Omgekeerd, indien je nieuwe huurder bent, kan je een duplicaat van de laatste 2 onderhoudsattesten opvragen bij de verhuurder.

      Tip: Lees er zeker jouw huurovereenkomst op na: deze kan eventueel aanvullende verplichtingen opleggen aan jou als huurder. 

    • Hoe weet ik of ik 6% btw moet betalen of 21%?

      Om het gunsttarief van 6% btw te betalen op het onderhoud van je centrale verwarmingsketels zijn er twee voorwaarden. De woning waarin de ketel zich bevindt is minstens 10 jaar in gebruik en de woning dient hoofdzakelijk of uitsluitend als privéwoning.

      Is je woning minder dan 10 jaar in gebruik, dan geldt het basistarief van 21%.

      Het ogenblik van ondertekening van jouw onderhoudsplan bepaalt welk btw-percentage van toepassing is voor de eerste contractperiode.

    • Kan ik mijn HomeServe onderhoudscontract opzeggen?

      Zeker, je contract voor ketelonderhoud bij HomeServe is van onbepaalde duur en kan je op elk moment opzeggen.
      HomeServe kan jou een administratiekost aanrekenen van € 50.

      Zeg je op voor een volgende onderhoud? Dan betaalt HomeServe jou alle bijdragen terug die je al betaalde na je vorig onderhoud.

      Zeg je op net na een onderhoud en is dat onderhoud nog niet volledig betaald met je periodieke betalingen? Dan zal je nog een laatste factuur ontvangen voor het resterende bedrag.

Nog steeds geen antwoord?

Vul dit veld in

Of bezoek onze hulp- en contactpagina voor alle hulplijnen.