2

Regel je verhuis naar je nieuwe stek eenvoudig online

Je gaat verhuizen en wil zorgeloos blijven genieten van hernieuwbare energie? Dan ben je hier aan het juiste adres!

Download onze handige checklist

Met deze (bijna) complete lijst bij de hand denk je aan alles.

Download

Wat hou je best bij de hand om je verhuis door te geven?

  • De adresgegevens van je oude en nieuwe woning
  • De EAN-code van je nieuwe woning
  • Verhuisdatum of periode waarin je gaat verhuizen
  • Meterstanden van de dag van je verhuis en het metertype

Heb je nog niet alle informatie bij de hand? Geen probleem. Vul dan alvast in wat je kunt. Wij contacteren je later om samen de ontbrekende gegevens aan te vullen.

Tip: vul voor je oude en nieuwe woning een energieovernamedocument in samen met de andere partij. Dit document geldt als bewijs van de meterstanden. Hou het zorgvuldig bij. Je hoeft ons het document niet te bezorgen.

U bent

Al klantNog geen klant

Hoe verloopt een verhuis?

  1. Meld je verhuis online of via 015 25 66 88.
  2. Als er gegevens ontbreken in je verhuismelding, contacteren we jou op om de aanvraag te vervolledigen.
  3. We sturen je een bevestiging wanneer je verhuismelding verwerkt is.
  4. Je neemt je energiecontract en klantvoordelen (zoals de Comfort Bonus) mee naar je nieuwe woning.
  5. Enkele weken na je verhuisdatum ontvang je de eindafrekening voor je oude adres en de eerste voorschotfactuur voor je nieuwe adres.
Regel online je verhuis

Hoe verloopt een verhuis?

  1. Bereken nu je prijs via onze tarievenpagina of via 015 68 68 58.
  2. Als er gegevens ontbreken in je verhuismelding, contacteren we jou op om de aanvraag te vervolledigen.
  3. We sturen je een bevestiging wanneer je verhuismelding verwerkt is.
  4. En voilà, je bent klant. Vanaf nu geniet je van 100% Belgische en duurzame energie.
Word klant

Veelgestelde vragen

  • Hoe kan ik klant worden bij Eneco?

    Klant worden kan snel en eenvoudig. Klik hier om onze tarieven te ontdekken en online klant te worden.

    Bel je liever? Neem dan contact op met onze klantendienst via het nummer 015 68 68 58.

  • Moet ik een boete betalen aan mijn oude leverancier als ik overstap naar Eneco?

    Nee. Sinds 13 september 2012 heeft de federale overheid de verbrekingsvergoeding afgeschaft voor gezinnen. Deze maatregel geldt ook voor professionele klanten met een maximumverbruik van 50 MWh elektriciteit en 100 MWh aardgas. Stap dus gerust zo snel mogelijk over.

  • Ik verbruik al energie op mijn nieuwe adres maar blijf nog een tijdje in mijn oude woning.

    Dat is geen probleem. Je kunt gerust tegelijk op beide adressen energie afnemen aan dezelfde commerciële voorwaarden. Geef bij je verhuismelding in My Eneco aan vanaf wanneer je energie nodig hebt in je nieuwe woning en op welke datum je je oude woning gaat verlaten. Laat ons ook weten vanaf wanneer we de correspondentie naar het nieuwe adres moeten sturen.

    Als je nieuwe woning leegstaat (bijvoorbeeld bij verbouwingen) kun je het maandelijkse voorschotbedrag laten aanpassen naar het minimum (10 euro per energie).

    Belangrijk: geef ons tijdig een seintje wanneer je meer energie gaat verbruiken in je woning. Dan passen we je voorschotbedrag opnieuw aan. In dat geval moet je een nieuwe aansluiting aanvragen bij jouw netbeheerder. Deze vind je hier terug.

    Bij de behandeling van je aanvraag kent de netbeheerder een EAN-code toe aan je nieuwe aansluiting. Van zodra je over deze code beschikt, kun je ons online of telefonisch de nodige verhuisgegevens bezorgen. Als de meter geopend is, starten we met de levering en je facturatie.

  • Ik ken mijn exacte verhuisdatum nog niet.

    Geen enkel probleem. Als je je verhuis online meldt, kun je ook de periode aanduiden waarin je denkt te verhuizen. We contacteren je dan later nog om de precieze verhuisdatum af te spreken.

  • Kan ik mijn voorschot verlagen als mijn woning leegstaat?

    Als de meters in je woning actief zijn, maar er geen verbruik is, moet je uiteraard niet de normale voorschotten betalen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij verbouwingen of een huurhuis waar op dat ogenblik geen huurders zijn. Pas je voorschotbedrag zelf aan via My Eneco.

    Bij Eneco is het minimumtarief 10 euro per energieaansluiting. Heb je een contract voor gas en elektriciteit? Dan betaal je dus 20 euro per maand. We raden je wel aan tijdig te signaleren wanneer het verbruik terug gaat hervatten. Zo voorkom je een grote opleg bij je jaarafrekening.

    • Wat gebeurt er met mijn facturatie als ik verhuis?

      Oude woning

      • Op de verhuisdatum bezorg je ons de meterstanden van je oude woning. Na validatie door de netbeheerder ontvang je een eindafrekening voor je oud adres. Dit kan enkele weken duren.
      • We zorgen ervoor dat je in tussentijd geen voorschotfacturen meer ontvangt. Deze blokkering gaat een maand voor de aangegeven verhuisdatum in. Stel je jouw verhuis uit? Meld ons dit zeker op tijd. Dan starten we de facturatie opnieuw.

      Nieuwe woning

      • In de maand na je verhuisdatum ontvang je jouw eerste voorschotfactuur voor het nieuwe adres. Het voorschotbedrag is gebaseerd op het geschatte jaarverbruik en de prijzen die van toepassing zijn.
      • Wil je een ander voorschotbedrag of het minimumvoorschot (15 euro per energie)? Dit kan je eenvoudig zelf wijzigen via je persoonlijke klantenzone op My Eneco.
    • De meter op mijn nieuwe adres is niet actief/ik kan geen energie verbruiken.

      Bezorg ons je verhuisgegevens via My Eneco of via 015 25 66 66 (voor particulieren) of 015 25 66 88 (als professionele klant). Wij informeren de netbeheerder over je aanvraag om de meter te openen. Wanneer we een bevestiging krijgen, brengen we jou op de hoogte. Vervolgens kun je een afspraak maken met de netbeheerder om de meter fysiek open te stellen. Zodra je meter geopend is, starten we de energielevering en je facturatie.

      Je kunt jouw netbeheerder hier terugvinden.

    • Wanneer kan ik overstappen naar Eneco?

      Wil je van leverancier veranderen op je huidig adres?

      • Dit kan kosteloos wanneer je maar wil, mits één maand vooropzeg. De opzeg bij je oude leverancier doen wij voor jou.

      Ga je verhuizen?

      • Hier vind je alle informatie om je verhuis vlekkeloos te laten verlopen. Wij regelen alles.

      Gaat het om een opening van een meter?

      • Je hebt nu nog geen energie in je woning? Vraag je contract online aan. Na drie dagen kun je jouw netbeheerder contacteren om de meter te laten openen.
    • Ik verhuis naar een woning waar nog geen elektriciteits- of gasaansluiting is

      In dat geval moet je een nieuwe aansluiting aanvragen bij jouw netbeheerder. Deze vind je hier terug.

      Bij de behandeling van je aanvraag kent de netbeheerder een EAN-code toe aan je nieuwe aansluiting. Van zodra je over deze code beschikt, kun je ons online of telefonisch de nodige verhuisgegevens bezorgen. Als de meter geopend is, starten we met de levering en je facturatie.

Nog steeds geen antwoord?

Vul dit veld in

Of bezoek hulp en contact voor alle hulplijnen