Eneco Smart Meter app

Hoe geef ik Fluvius toestemming om mijn data te delen met de Eneco Smart Meter app

3/08/2023 | Verschenen in Energiemarkt

Je hebt de Eneco Smart Meter app gedownload. Prima! Om van alle voordelen te kunnen genieten, is het nodig dat je de app instelt en toegang geeft tot je metergegevens, via netbeheerder Fluvius. In deze handleiding lees je hoe je dat doet.

1. Maak een App-account aan

  1. Vul je achternaam en Eneco-klantnummer in. Zorg dat je de achternaam gebruikt die ook op je facturen van Eneco staat. Op elke factuur vind je rechtsboven je klantnummer.

    Tip: In My Eneco vind je een overzicht van al je facturen.


    Stap 1
  2. Vul je e-mailadres in en kies een wachtwoord. Had je al eerder een account aangemaakt in de app? Log dan in via ‘Ik heb al een app account’.

    Stap 2
  3. Je krijgt een bevestiging dat je account is aangemaakt. Klik op ‘Naar inloggen’
    Stap 3
  4. Log in met het wachtwoord dat je hebt gekozen. Klik op ‘Ga verder’.
    Stap 4
  5. Dan zie je het e-mail adres staan dat je hebt ingegeven. Klik op ‘Klik hier voor een inlogcode’. We leggen je ook even uit hoe we je gegevens verwerken. Ga je hiermee akkoord, klik dan op ‘Akkoord en verder’.

    Stap 5
  6. Ga naar je mailbox waar je nu een code ontvangen hebt en geef de code in. Kijk zeker ook eens in je ongewenste mails als je geen code ziet. 

    Je account is nu aangemaakt!
    Stap 6
Om je verbruiksgegevens te zien in de Eneco Smart app, moet je via Fluvius toestemming geven om je gegevens te delen met Eneco. Dit doe je door in de app op ‘Verbruik ophalen via Fluvius’ te klikken.

Dat doe je op de volgende manier:

2. Meld je aan bij Fluvius.be

  1. Klik in de app op ‘Verbruik ophalen via Fluvius’.

    Stap 7
  2. Geef aan of je als particulier of als organisatie aanmeldt. Meld je dan aan bij Fluvius. Dat kan met je eID, via itsme, of met je e-mailadres en wachtwoord van Fluvius. LET OP: Dat is dus niet het adres en wachtwoord dat je voor de Eneco Smart Meter app hebt ingesteld. Klik vervolgens op ‘Aanmelden’.

     

    Tip: Heb je nog geen account bij Fluvius? Dan dien je er eerst een aan te maken. Je vindt hiervoor een handleiding op de website van Fluvius.

    Stap 8

3. Geef toestemming

  1. Je komt op dit scherm terecht. Klik op ‘Verbruiken aanvragen’.
    Stap 9
  2. Kies hier van welke meter je de gegevens wil koppelen.

    Tip: Zie je geen EAN-code(s) staan? Kopieer dan de EAN-code uit My Eneco en voeg deze toe.

    Klik op ‘Ga verder’. LET OP: Staan er meerdere mogelijkheden (EAN-codes), dan moet je voor elk van deze meters de gegevens koppelen. Begin dan telkens bij Stap 2 van deze handleiding.

    Stap 10
  3. Je krijgt een overzicht van de gegevens die je zal koppelen. Bevestig je aanvraag: vink het vierkantje aan dat staat bij ‘Ik ga akkoord dat, …


    Klik op ‘Aanvraag bevestigen’.

    Stap 11
  4. Indien je zowel elektriciteit als gas hebt, moet je nog klikken op "Nog een aanvraag indienen".


    Geeft de app aan dat je toestemming niet in orde is? Onder Instellingen -> Verbindingen kan je zien voor welke meter(s) je nog geen toestemming gaf, en daarna kan je doorklikken naar Mijn.Fluvius om je toestemming te geven.

    Let op, het kan wel nog een paar dagen duren voor de gegevens zichtbaar zijn in je app.

    Stap 12

Wil je zowel de meter van elektriciteit als die van gas koppelen of heb je meerdere meters? Dan moet je voor elk van deze meters de gegevens koppelen. Begin dan telkens bij Stap 3 van deze handleiding.



In de Eneco Smart Meter app (bij instellingen > verbindingen) kan je daarna makkelijk de status van je toestemming voor elke energiebron opvolgen:

  • Is je toestemming per energiebron volledig verwerkt? Dan staat onder het desbetreffende energiebron ‘Actief’ (groen bolletje). Dit betekent dat we je data kunnen uitlezen en dat je vanaf nu je verbruik gaat kunnen opvolgen.


  • Is je toestemming per energiebron nog niet volledig verwerkt? Dan staat er onder het desbetreffende energiebron ‘In behandeling’ (oranje bolletje). Hou je mailbox zeker in de gaten want het kan dat Fluvius jou nog een bevestiging vraagt via e-mail (check ook zeker je ongewenste e-mails).


  • Heb je voor 1 of meerdere energiebronnen nog geen toestemming gegeven? Dan staat onder het desbetreffende energiebron de status op ‘Inactief’ (rood bolletje). Dit betekent dat je bij Fluvius nog aan Eneco toestemming moet geven om je gegevens te gebruiken. Vanuit onze app kan je makkelijk voor een extra energiebron toestemming aan Fluvius. Klik dan gewoon op ‘Geef toestemming aan Fluvius’. Je wordt dan vanuit de app naar Fluvius gestuurd. Volg daar de stappen van Fluvius.

Gerelateerde artikelen

Vrouw regelt de thermostaat

Hoe je radiatoren ontluchten

Lees meer
Koppel kijkt vanuit het dakraam naar de zonnepanelen op hun dak

Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig?

Lees meer
Koppel met koffietas in de hand

Energie besparen

Lees meer