2

Krijg inzichten in je energieverbruik dankzij de gloednieuwe app!

Hoeveel elektriciteit en/of gas verbruik je, en wanneer? Verbruik je nu meer energie met wassen, verwarmen of koken? De Eneco Smart Meter app geeft jou hierover inzichten, ook voor wie zonnepanelen heeft.

Naamloos-1-min (1).png

Waarom moet je de Eneco Smart Meter app downloaden?

Dankzij de Eneco Smart Meter app kunnen Eneco-klanten mét een digitale meter inzichten krijgen in hun energieverbruik.

ico-opbrengst.svg
Inzicht in je energieverbruik

Altijd en overal

ico-voordelen.svg
Je verbruik per categorie

Koken, verwarmen, wassen, ...

ico-energievoorziening.svg
Hou controle met het maandbudget

Check of je goed bezig bent

Extra inzicht

Altijd zicht op je energieverbruik

Overzichtelijke grafieken geven je inzicht in je verbruik doorheen het jaar, en wat de kost ervan is. In 1 oogopslag zie je hoeveel gas en elektriciteit je verbruikt, en wanneer. Zowel op jaar-, maand- als dagbasis. Want inzicht is de eerste stap naar energiezuiniger leven.

verbruik-per-categorie.jpg

Je verbruik per categorie

Hoeveel energie gaat er naar verwarming? En hoeveel is dat in vergelijking met bijvoorbeeld wassen? Geef 1 keer in hoe je huishouden eruit ziet en welke toestellen je gebruikt. Wij berekenen je verbruik per categorie op basis van je woonprofiel. Zo ontdek je gedetailleerd hoeveel je verbruikt per categorie, bv. wassen, koken, verwarmen…

maandverbruik.jpg

Hou controle met het maandbudget

Je energieverbruik doorheen het jaar kan sterk variëren. Denk maar aan de verwarmingskosten in de winter, die in de zomer helemaal wegvallen. Dat maakt dat de jaarlijkse afrekening een onaangename verrassing kan zijn, en je veel moet bijbetalen. Dankzij het maandbudget is dat verleden tijd: wij berekenen voor jou of je goed bezig bent. Je ziet meteen hoe ver je staat met je maandbudget.

Ontdek je sluipverbruik

Energie besparen zit soms in de kleinste details. Toestellen in stand-by verbruiken niet veel, maar vele kleintje tellen wel op. In de app zie je eenvoudig welke toestellen zorgen voor sluipgebruik. Zet die toestellen uit, en ga energieverspilling tegen.

Capaciteitstarief onder controle

Sinds de invoering van het capaciteitstarief door de Vlaamse overheid betaal je een deel van je netkosten voor de pieken die je veroorzaakt. Met onze app krijg je inzicht in jouw piekverbruik, en hou je je capaciteitstarief onder controle. Aan de hand van deze inzichten kan je de juiste actie ondernemen, en sta je bij de jaarlijkse afrekening niet voor verrassingen.  

opbrengst-zonnepanelen.png

Je zonnepanelen in cijfers

Een helder overzicht van wat je zonnepanelen je opleveren. Je ziet hoeveel energie je opwekt, teruglevert én wat je zelf verbruikt. Door strategisch te verbruiken op het moment dat je zonnepanelen veel energie opwekken, haal je nog meer winst.

Naamloos-1.png

Download de Eneco Smart Meter app

Dankzij duidelijke inzichten over jouw energieverbruik ben je mee met wat je exact verbruikt en weet je hoe je kan besparen.

 

Hoe installeer ik de Eneco app?

Stap 1
Download de app
Download de app via de App store of Google Play en maak een account aan. Aanvaard vervolgens de voorwaarden.
Stap 2
Geef toestemming aan Fluvius
Je wordt daarna vanuit de app naar Fluvius gestuurd. Daar geef je een mandaat aan Fluvius zodat wij de nodige data kunnen ontvangen.
Stap 3
Aan de slag
Nadat Fluvius ons toegang gegeven heeft tot jouw gegevens (dit kan 2 à 3 dagen duren), kan je aan de slag!

Veelgestelde vragen

  • Wat is de Eneco Smart Meter app?

    De Eneco Smart Meter app is een slimme oplossing die we ontwikkelden om jou te helpen meer vat te krijgen op je energieverbruik. Meer inzicht is namelijk de eerste stap naar een doelgerichte besparing. Goed voor jouw portemonnee én de planeet. Zonder bijkomende kosten of benodigdheden en met jouw toestemming halen we je verbruiksdata rechtstreeks uit je digitale meter. Die data combineren we met jouw persoonlijke woonprofiel en laten we analyseren door een slim algoritme. Zo verscherpen we de inzichten rond je verbruik nog verder.

  • Welke informatie zie ik in de Eneco Smart Meter app?

    De Eneco Smart Meter app helpt je met het verwerven van inzicht in je verbruik. We geven een antwoord op de volgende vragen:
    - Hoeveel energie verbruik je?
    - Verbruikte je de afgelopen maand meer of minder dan verwacht?
    - Welke apparaten zorgen voor je energieverbruik?
    - Hoeveel energie wekten je zonnepanelen op en hoeveel verbruikte je daar zelf van?

    Op basis van je persoonlijk profiel, je tarief en seizoensgebonden factoren bepalen we een maandbudget. We vergelijken je verbruik met dat budget, zodat je gemakkelijk ziet of je meer of minder verbruikt dan verwacht.

    Het bedrag dat je elke maand via je voorschotfactuur betaalt, is echter verschillend van dit maandbudget. Het is namelijk een gemiddelde op basis van je jaarprijs. Op die manier betaal je elke maand hetzelfde bedrag, ook al verschilt je verbruik.

    Wil je elke maand een afrekening op basis van je verbruik? Dat kan! Contacteer onze klantendienst voor meer informatie. De voorwaarde is natuurlijk wel dat je een digitale meter hebt. Meer info vind je hier.

  • Hoe werkt de Eneco Smart Meter app?

    We gebruiken de verbruiksdata die Fluvius vanop afstand uitleest van je digitale meter, de zogenaamde P4-data. Je hebt dus geen extra apparatuur (een zogenaamde “dongle”) nodig om gebruik te maken van onze Eneco Insights app. Bijzonder slimme algoritmes vertalen deze P4-data op basis van jouw profiel naar allerlei inzichten rond je energieverbruik. Zo kunnen we inschatten hoeveel energie categorieën van toestellen verbruiken, en wat je energieproductie en zelfverbruik is bij zonnepanelen.

    Omdat dit inschattingen blijven, is het mogelijk dat er kleine verschillen zijn tussen de informatie in de Eneco Smart Meter app en de werkelijkheid.

  • Wie kan gebruik maken van de Eneco Smart Meter app?

    Enkel Eneco-klanten met een digitale meter die in Vlaanderen wonen kunnen de Eneco Smart Meter app gebruiken.

    Heb je nog geen digitale meter? Je kan gratis een digitale meter aanvragen via Fluvius.

    Nog geen Eneco-klant? Klik hier en word snel klant.

  • Wat is het verschil tussen de Eneco Smart Meter app en My Eneco?

    De Eneco Smart Meter app geeft je inzicht in je energieverbruik, om zo te besparen en meer vat te krijgen op je energiefactuur.
    Via My Eneco regel je gemakkelijk al je energiezaken, zoals facturen betalen, je klantgegevens en je voorschotbedrag bekijken of aanpassen.

    • Is de Eneco Smart Meter app beschikbaar in andere talen?

      De Eneco Smart Meter app werkt op basis van verbruiksdata van je digitale meter. Omdat op dit moment enkel digitale meters in Vlaanderen deze data uitwisselen, is de Eneco Smart Meter app voorlopig enkel in het Nederlands beschikbaar.

    • Moet ik toestemming geven aan Eneco om mijn verbruiksdata te gebruiken in de Eneco Smart Meter app?

      Absoluut! Zonder jouw toestemming, krijgt Eneco geen toegang tot jouw verbruiksdata. Dit doe je via het klantenportaal van Fluvius. Opgelet, als je zowel gas als elektriciteit hebt, zal je per energie een mandaat moeten geven.

      Een stap-voor-stap handleiding vind je hier.

      Wil je je toestemming intrekken? Dat kan natuurlijk ook. Het beheren van al je mandaten doe je via het klantenportaal van Fluvius. Wees er van bewust dat wanneer je je toestemming intrekt, wij niet langer inzichten kunnen geven via de Eneco Smart Meter app.

    • Kan ik op de Eneco Smart Meter app met mijn My Eneco account inloggen?

      Nee, dat kan helaas niet. Wil je gebruik maken van de Eneco Smart Meter app, dan moet je een apart Eneco Smart Meter app-account aanmaken. Je kan dit natuurlijk wel doen met hetzelfde e-mailadres als dat voor My Eneco.

    • Hoe zit het met mijn privacy bij het gebruik van de Eneco Smart Meter app?

      Bij Eneco gaan we steeds netjes om met je gegevens. Dat geldt ook voor de gegevens die je via de Eneco Smart Meter app met ons deelt. Lees meer over onze privacy policy.

    • Ik kan niet (meer) inloggen in de Eneco Smart Meter app. Wat nu?

      Er zijn verschillende redenen waardoor je niet (meer) zou kunnen inloggen.

      Inloggegevens vergeten
      Ben je je e-mailadres of wachtwoord vergeten, dan kan je via het inlogscherm je inloggegevens wijzigen. Klik hiervoor op ‘Gebruikersnaam en/of wachtwoord vergeten’.

      Verkeerde inloggegevens gebruikt
      Gebruikte je 3 keer foute inloggegevens, dan blokkeerden we je tijdelijk account uit veiligheidsoverwegingen. Binnen 15 minuten is je account weer beschikbaar en kan je opnieuw inloggen. Let wel dat je niet kan inloggen met je My Eneco-account! Je hebt een apart account nodig voor de Eneco Smart Meter app.

      Inactief of verwijderd account
      Log je langer dan een jaar niet in, dan verwijderen we je account. Maak een nieuw account aan om opnieuw in te loggen. Verlaat je Eneco? Jammer! Je hebt nog een jaar na je vertrek toegang tot de Eneco Smart Meter app om bijvoorbeeld oude meterstanden op te vragen. Je behoudt natuurlijk je toegang tot de klantenzone van Fluvius om verbruiksdata te bekijken. De handige inzichten van de Eneco Smart Meter app ga je daar natuurlijk niet vinden.

    • De data die ik zie in de Eneco Smart Meter app klopt niet. Wat nu?

      Hier zijn verschillende verklaringen voor mogelijk:

      Vertraging
      Fluvius ontvangt 1 keer per dag de verbruiksdata van de vorige dag. Dat zorgt ervoor dat er steeds 1 dag vertraging is op de verbruiksdata die je in de Eneco Smart Meter app ziet.

      Begin en einde van de dag
      Bij aardgasverbruik van 1 dag start bij Fluvius om 6u ’s ochtends en eindigt de volgende dag om 6u ’s ochtends. Wij rekenen van middernacht tot middernacht. Daarom kan het gasverbruik op dagbasis verschillen met wat je in Mijn Fluvius ziet.

      Inschattingen op basis van een algoritme
      Onze Eneco Smart Meter app gebruikt een bijzonder slim algoritme om tot bepaalde inzichten te komen. Zo heb je geen extra dongle nodig om gebruik te kunnen maken van onze app. Het is natuurlijk wel mogelijk dat er kleine verschillen zijn tussen de werkelijkheid en de data in de Eneco Smart Meter app.

    • Hoe en waar kan ik de status van mijn gegeven mandaat/mandaten bekijken?

      Weet dat het tot 72 uur kan duren voordat je toestemming bij Fluvius volledig verwerkt is.

      In de Eneco Smart Meter app (bij instellingen > verbindingen) kan je makkelijk de status van je toestemming voor elke energiebron opvolgen:

      • Is je toestemming per energiebron volledig verwerkt? Dan staat onder het desbetreffende energiebron ‘Actief’ (groen bolletje). Dit betekent dat we je data kunnen uitlezen en dat je vanaf nu je verbruik gaat kunnen opvolgen.
      • Is je toestemming per energiebron nog niet volledig verwerkt? Dan staat er onder het desbetreffende energiebron ‘In behandeling’ (oranje bolletje). Hou je mailbox zeker in de gaten want het kan dat Fluvius jou nog een bevestiging vraagt via e-mail (check ook zeker je ongewenste e-mails).
      • Heb je voor 1 of meerdere energiebronnen nog geen toestemming gegeven? Dan staat onder het desbetreffende energiebron de status op ‘Inactief’ (rood bolletje). Dit betekent dat je bij Fluvius nog aan Eneco toestemming moet geven om je gegevens te gebruiken. Vanuit onze app kan je makkelijk voor een extra energiebron toestemming aan Fluvius. Klik dan gewoon op ‘Geef toestemming aan Fluvius’. Je wordt dan vanuit de app naar Fluvius gestuurd. Volg daar de stappen van Fluvius.
    • Waarom is het maandbudget in de Eneco Smart Meter app hoger/lager dan mijn voorschotbedrag?

      Jouw voorschotbedrag is een gemiddelde dat we berekenen op basis van de totale factuurperiode. Op die manier betaal je elke maand evenveel, ondanks je bijvoorbeeld in de wintermaanden meer verbruikt. De Eneco Smart Meter app rekent niet met een gemiddelde, maar kijkt naar de hoeveelheid energie dat je exact die maand ‘mag’ verbruiken. Op jaarbasis komt dit op hetzelfde neer, maar op maandbasis kan dit natuurlijk verschillen.

      Wil je graag elke maand een afrekening krijgen op basis van je werkelijk verbruik in plaats van een gemiddelde? Dat kan, op voorwaarde dat je een digitale meter hebt. Contacteer onze klantendienst om de aanvraag in orde te brengen.

    • Waarom zie ik maar 1 type energie in de Eneco Smart Meter app?

      Dit betekent dat je slechts voor 1 energiebron aan Fluvius je toestemming hebt gegevens om met Eneco je gegevens te delen. De status van je toestemming voor elke energiebron kan je makkelijk in onze app (bij instellingen > verbindingen) opvolgen:

      • Is je toestemming per energiebron volledig verwerkt? Dan staat onder het desbetreffende energiebron ‘Actief’ (groen bolletje). Dit betekent dat we je data kunnen uitlezen en dat je vanaf nu je verbruik gaat kunnen opvolgen.
      • Is je toestemming per energiebron nog niet volledig verwerkt? Dan staat er onder het desbetreffende energiebron ‘In behandeling’ (oranje bolletje). Hou je mailbox zeker in de gaten want het kan dat Fluvius jou nog een bevestiging vraagt via e-mail (check ook zeker je ongewenste e-mails).
      • Heb je voor 1 of meerdere energiebronnen nog geen toestemming gegeven? Dan staat onder het desbetreffende energiebron de status op ‘Inactief’ (rood bolletje). Dit betekent dat je bij Fluvius nog aan Eneco toestemming moet geven om je gegevens te gebruiken. Vanuit onze app kan je makkelijk voor een extra energiebron toestemming aan Fluvius. Klik dan gewoon op ‘Geef toestemming aan Fluvius’. Je wordt dan vanuit de app naar Fluvius gestuurd. Volg daar de stappen van Fluvius.

Nog steeds geen antwoord?

Vul dit veld in

Of bezoek onze hulp- en contactpagina voor alle hulplijnen.