2

Incasso

Je openstaande saldo raadplegen?

Dit kan je eenvoudig via My Eneco. Het openstaande saldo is exclusief incasso kosten. Neem contact op met het incassobureau voor een volledig overzicht.

Ga naar My Eneco

Ons incassotraject

Ons incassotraject heeft een aantal standaard stappen. Het begint bij je factuur en eindigt uiteindelijk bij het stoppen van de energielevering en een openstaande schuld.  

Factuur

Je krijgt een factuur. Deze moet je binnen 18 dagen betalen. 

Kosteloze herinnering

Hebben we 2 dagen voor de vervaldatum van de factuur nog niet het (volledige) bedrag ontvangen? Dan krijg je een betalingsherinnering via e-mail. Geen zorgen: voor deze herinnering betaal je geen extra kosten. 

Herinnering

Als we na de vervaldatum van de kosteloze herinnering het (volledige) bedrag nog niet hebben ontvangen, krijg je een herinnering via post of e-mail (afhankelijk van je communicatievoorkeur). Voor deze brief rekenen we een kost aan. Het bedrag van de kost vind je terug op de brief zelf. 

Ingebrekestelling

Hebben we na de vervaldatum van de herinnering het (volledige) bedrag nog niet ontvangen? Dan krijg je een aangetekende ingebrekestelling. Dit is een laatste kans om het hele bedrag te betalen. Voor deze brief rekenen we een kost aan. Het bedrag van de kost vind je terug op de brief zelf.  

De vervaldatum van de herinnering vind je terug op de brief zelf. 

Incassobureau

Hebben we na de vervaldatum van de aangetekende ingebrekestelling het (volledige) bedrag niet ontvangen? Dan schakelen we een incassobureau in om het openstaand saldo voor ons te innen.  Hou er rekening mee dat het incassobureau bijkomende kosten gaat aanrekenen. 

Einde contract

Als we jbetaling niet hebben ontvangen op de vervaldatum van je ingebrekestelling, stoppen we de energielevering. We beëindigen je contract en geven dit ook door aan de netbeheerder. Denk er wel aan dat je nog steeds je openstaande schulden aan ons moet betalen. Hebben we het incassobureau ingeschakeld? Dan betaal je je openstaande schulden aan hen. 

Contactgegevens incassobureau

We werken samen met 2 incassobureaus, namelijk Intrum en Contentia. 

  • Is je vervallen openstaand saldo lager dan 1.100 euro, dan neem je contact op met Intrum: 02/708 30 33. 
  • Is je vervallen openstaand saldo hoger dan 1.100 euro, dan neem je contact op met Contentia: 056 39 17 11. 

Je openstaand saldo kan je eenvoudig terugvinden op je persoonlijke klantenzone My Eneco. 

Einde contract

Wanneer je je openstaand saldo niet betaalt tegen de einddatum van de aangetekende ingebrekestelling dan stoppen we de energielevering. We beëindigen je contract en geven dit ook door aan de netbeheerder. 

Op het moment dat we de stopzettingsprocedure starten ontvang je van ons een brief met daarin de einddatum van je contract. Na het einde van je contract neemt de netbeheerder de levering over indien je geen nieuw contract hebt ondertekend bij een andere leverancier.