2

Herinneringen

Herinneringskosten vermijden?

Activeer een domicilëring via My Eneco. Zo biedt Eneco je facturen automatisch aan bij je bank en vermijd je dus extra kosten.

Activeer een domiciliëring

Waar raadpleeg ik mijn openstaand saldo?

Op de startpagina van My Eneco zie je in één oogopslag of je een openstaand saldo hebt. Via Mijn facturen krijg je snel een inzicht in welke facturen nog onbetaald zijn. Je betaalt het volledige openstaande saldo gemakkelijk door bovenaan op de pagina op Betalen te klikken.

Waarom kreeg ik een herinnering?

Kreeg je een herinnering of ingebrekestelling, dan betekent dit dat we je betaling niet tijdig ontvingen. Je kijkt de betaalstatus van je facturen zelf gemakkelijk na via My Eneco. Betaal je facturen waar de vervaldatum van verstreken is zo snel mogelijk om bijkomende herinneringskosten te voorkomen.

Tip: Betaal je via domiciliëring, dan bieden we de betaling van je facturen automatisch aan bij de bank. Zo voorkom je onnodige herinneringskosten.

Ik betaalde mijn factuur. Waarom krijg ik alsnog een herinnering?

Mogelijk kruisten de herinnering en de betaling van de factuur elkaar. Op My Eneco vind je een overzicht en betaalstatus van je facturen. Het kan tot 3 dagen duren voordat we de betaling van je factuur goed ontvingen.

Bij een domiciliëring bieden we de betaling van je factuur automatisch aan bij de bank. Zo voorkom je onnodige herinneringskosten. Via My Eneco vraag je eenvoudig een domiciliëring aan.

Hoe pas ik zelf mijn betaalvoorkeuren aan?

Je kiest via My Eneco zelf je betaaldatum en betaalmethode. Bij een domiciliëring bieden we de betaling van je facturen automatisch aan bij je bank. Heb je al een domiciliëring, dan pas je ook zelf gemakkelijk het rekeningnummer hiervoor aan, zonder dat je een nieuwe aanvraag hoeft te doen. 

Wat gebeurt er als ik niet betaal?

Voor dat je factuur vervalt, krijg je van ons een herinnering per mail. Als je de betaaltermijn met enkele dagen overschrijdt, krijg je van ons een tweede herinnering. Ontvangen we hierna geen betaling, dan sturen we jou een ingebrekestelling. Voor de 2e en 3e herinneringsbrief rekenen wij een kost aan. 

Nog steeds geen betaling ontvangen? Dan starten wij een invorderingsprocedure volgens de geldende wetgeving van jouw regio. Deze procedure brengt kosten met zich mee. We rekenen deze kosten aan jou door. Op dat moment vragen we de stopzetting van je contract (Vlaanderen) of de plaatsing van een budgetmeter (Wallonië) aan. 

Een volledig overzicht van je facturen vind je op My Eneco