Artificiële intelligentie voor betere diensten

Bij Eneco streven we naar een uitzonderlijke klantenervaring die draait om proactiviteit, duidelijkheid en bereikbaarheid. We willen onze klanten op elk moment zo goed mogelijk van dienst zijn. Intelligente oplossingen, zoals artificiële intelligentie (AI), helpen ons om sneller en persoonlijker in te spelen op de behoeften van onze klanten, terwijl we hen ondersteunen in hun energietransitie.
Man met smartphone op de sofa
Twee werknemers bespreken iets aan een computer op kantoor

Klantgericht, innovatief en veilig 

De AI-strategie van Eneco belichaamt innovatie én betrouwbaarheid. Terwijl we AI-tools omarmen om communicatie te verbeteren, verliezen we onze kernwaarden rondom persoonlijk contact en klantenondersteuning nooit uit het oog. Door technologie te combineren met de expertise en ondersteuning van onze toegewijde klantendienst maken we de energietransitie helder, haalbaar én toegankelijk voor iedereen.

Wat willen we concreet bereiken?

  • Het leven makkelijker maken voor onze klanten: Door proactief te zijn en steeds persoonlijke en relevante ondersteuning te bieden.

  • Overzicht en duidelijkheid creëren: We maken ingewikkelde keuzes over energie simpel en helder met behulp van slimme, data-gestuurde oplossingen.

  • Altijd bereikbaar zijn: Onze klanten kunnen ons 24/7 bereiken voor hulp en vragen, dankzij onze chatbot.

Elli, de chatbot van Eneco

Welke AI-tools gebruikt Eneco?

Om aan de uiteenlopende behoeften van onze klanten te voldoen en onze doelen te behalen, maakt Eneco gebruik van geavanceerde AI-tools, zoals Elli. 

Elli is de virtuele assistente van Eneco en zorgt voor een gestroomlijnde interactie zonder wachttijden of complexiteit. 

  • Via de chatfunctie op onze website is Elli 24 uur per dag en 7 dagen op 7 beschikbaar. Ze beantwoordt veelgestelde vragen over o.a. facturatie, helpt bij aanpassingen van voorschotbedragen, het begeleiden bij contractwijzigingen, … 
  • Elli wordt ook gebruikt wanneer klanten ons opbellen. Ze zal klantenvragen beantwoorden en afhandelen, of zal ze doorverbinden naar de juiste medewerker wanneer dat nodig is.  
  • Daarnaast belt Elli ook klanten op om hen bijvoorbeeld te informeren over openstaande betalingen, een ontbrekende EAN of andere belangrijke updates.

De rol van Elli als energiecoach

Elli is meer dan alleen een digitale assistente, ze fungeert ook als een persoonlijke coach in jouw energiegebruik en -transitie. Haar doel is niet alleen om vragen te beantwoorden, maar ook om klanten te begeleiden naar een duurzamer en efficiënter energiebeheer. 

Hoe doet Elli dat?


  • Door inzicht te geven: Elli helpt onze klanten om hun energieverbruik beter te begrijpen en geeft inzichtelijke adviezen om bewuster om te gaan met energie in hun dagelijks leven.

  • Door proactieve ondersteuning: klanten wijzen op mogelijkheden om hun energieverbruik te optimaliseren, of verwittigen bij belangrijke momenten zoals vermijden van betalingsachterstand.

  • Door toegankelijkheid: Altijd beschikbaar, zowel via chat als via een gepersonaliseerde voice-ervaring, zodat onze klanten altijd de ondersteuning hebben die ze nodig hebben, waar en wanneer ze dat nodig hebben.

Onze betrokkenheid bij veiligheid en privacy

Bij Eneco zijn veiligheid en privacy van onze klanten van het grootste belang:  

  • Gegevensbescherming volgens GDPR: Alle data wordt veilig beheerd binnen Europese regelgeving.  
  • Transparantie: Data wordt alleen gebruikt voor optimalisatie van onze dienstverlening.  
  • Beveiligde processen: Vertrouwelijke communicatie via Whatsapp, chat en steminteracties in een veilige omgeving.  

Veelgestelde vragen