2

Verhuizen

Op zoek naar een antwoord op je vraag over verhuizen?
Lees hieronder meer.

Ik verhuis. Wat moet ik doen?

Je kan je verhuis gemakkelijk online regelen. Ga naar onze verhuispagina en volg het eenvoudige stappenplan. Je verhuis is in 1, 2, 3 geregeld!

 

Mijn contract is beëindigd maar ik heb toch nog een voorschot ontvangen?

Dat is mogelijk.

De facturatie loopt immers voort totdat wij de meterstanden van je netbeheerder hebben ontvangen om de eindafrekening op te maken.

We raden je aan om de voorschotfactuur te betalen. Vervolgens verrekenen wij het volledige bedrag in je eindafrekening.

Tip: Raadpleeg je openstaand saldo via je persoonlijke klantenzone op My Eneco.

 

Ik heb een factuur van een andere leverancier ontvangen op mijn nieuw adres

Regel je verhuis zo snel mogelijk via het My Eneco.

We vragen je om ons de meterstanden van de verhuisdatum te bezorgen. Deze gebruiken we dan als startpunt voor de facturatie. Zo betaal je geen verbruik bij de andere leverancier.

Let wel: dit kan tot uiterlijk 30 dagen na de verhuisdatum. Breng je verhuis dus zo snel mogelijk in orde!

 

Ik verhuis naar een woning waar nog geen elektriciteits- of gasaansluiting is

In dat geval moet je een nieuwe aansluiting aanvragen bij jouw netbeheerder. Deze vind je hier terug.

Bij de behandeling van je aanvraag kent de netbeheerder een EAN-code toe aan je nieuwe aansluiting. Van zodra je over deze code beschikt, kun je ons online of telefonisch de nodige verhuisgegevens bezorgen. Als de meter geopend is, starten we met de levering en je facturatie.

 

Ik verbruik al energie op mijn nieuw adres maar blijf nog een tijdje in mijn oude woning.

Dat is geen probleem. Je kunt gerust tegelijk op beide adressen energie afnemen aan dezelfde commerciële voorwaarden. Geef bij je verhuismelding in My Eneco aan vanaf wanneer je energie nodig hebt in je nieuwe woning en op welke datum je je oude woning gaat verlaten. Laat ons ook weten vanaf wanneer we de correspondentie naar het nieuwe adres moeten sturen.

Als je nieuwe woning leegstaat (bijvoorbeeld bij verbouwingen) kun je het maandelijkse voorschotbedrag laten aanpassen naar het minimum (10 euro per energie).

Belangrijk: geef ons tijdig een seintje wanneer je meer energie gaat verbruiken in je woning. Dan passen we je voorschotbedrag opnieuw aan. In dat geval moet je een nieuwe aansluiting aanvragen bij jouw netbeheerder. Deze vind je hier terug.

Bij de behandeling van je aanvraag kent de netbeheerder een EAN-code toe aan je nieuwe aansluiting. Van zodra je over deze code beschikt, kun je ons online of telefonisch de nodige verhuisgegevens bezorgen. Als de meter geopend is, starten we met de levering en je facturatie.

Veelgestelde vragen

  • Hoeveel tijd heb ik om mijn verhuis door te geven?

    Voor je eigen gemak vragen we je om ons de verhuisgegevens zo snel mogelijk te bezorgen. Om de correcte data te respecteren, meld je best je verhuis uiterlijk 30 dagen nadat je verhuisd bent.  

    Je kan je verhuis gemakkelijk aan ons doorgeven via My Eneco.

  • Ik verbruik al energie op mijn nieuwe adres maar blijf nog een tijdje in mijn oude woning.

    Dat is geen probleem. Je kunt gerust tegelijk op beide adressen energie afnemen aan dezelfde commerciële voorwaarden. Geef bij je verhuismelding in My Eneco aan vanaf wanneer je energie nodig hebt in je nieuwe woning en op welke datum je je oude woning gaat verlaten. Laat ons ook weten vanaf wanneer we de correspondentie naar het nieuwe adres moeten sturen.

    Als je nieuwe woning leegstaat (bijvoorbeeld bij verbouwingen) kun je het maandelijkse voorschotbedrag laten aanpassen naar het minimum (10 euro per energie).

    Belangrijk: geef ons tijdig een seintje wanneer je meer energie gaat verbruiken in je woning. Dan passen we je voorschotbedrag opnieuw aan. In dat geval moet je een nieuwe aansluiting aanvragen bij jouw netbeheerder. Deze vind je hier terug.

    Bij de behandeling van je aanvraag kent de netbeheerder een EAN-code toe aan je nieuwe aansluiting. Van zodra je over deze code beschikt, kun je ons online of telefonisch de nodige verhuisgegevens bezorgen. Als de meter geopend is, starten we met de levering en je facturatie.

  • Wat gebeurt er met mijn facturatie als ik verhuis?

    Oude woning

    • Op de verhuisdatum bezorg je ons de meterstanden van je oude woning. Na validatie door de netbeheerder ontvang je een eindafrekening voor je oud adres. Dit kan enkele weken duren.
    • We zorgen ervoor dat je in tussentijd geen voorschotfacturen meer ontvangt. Deze blokkering gaat een maand voor de aangegeven verhuisdatum in. Stel je jouw verhuis uit? Meld ons dit zeker op tijd. Dan starten we de facturatie opnieuw.

    Nieuwe woning

    • In de maand na je verhuisdatum ontvang je jouw eerste voorschotfactuur voor het nieuwe adres. Het voorschotbedrag is gebaseerd op het geschatte jaarverbruik en de prijzen die van toepassing zijn.
    • Wil je een ander voorschotbedrag of het minimumvoorschot (15 euro per energie)? Dit kan je eenvoudig zelf wijzigen via je persoonlijke klantenzone op My Eneco.
  • Wat is een energieovernamedocument? Waarvoor dient het?

    Een energieovernamedocument is een formulier, opgesteld door de VREG, waarop je de meterstanden en aansluitingsgegevens kan noteren wanneer je verhuist. Je kan het hier downloaden.

    Meld ons je verhuis via My Eneco. Zo zorgen we voor een vlotte opvolging.

    We raden je wel aan om een energieovernamedocument in te vullen en te ondertekenen met de nieuwe bewoner van je oude adres, en met de oude bewoner van je nieuwe adres. Zo vermijd je achteraf discussie over de meterstanden. Hou dus steeds een kopie van het document bij. Je hoeft het ons niet te bezorgen.

  • Kan ik mijn voorschot verlagen als mijn woning leegstaat?

    Als de meters in je woning actief zijn, maar er geen verbruik is, moet je uiteraard niet de normale voorschotten betalen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij verbouwingen of een huurhuis waar op dat ogenblik geen huurders zijn. Pas je voorschotbedrag zelf aan via My Eneco.

    Bij Eneco is het minimumtarief 10 euro per energieaansluiting. Heb je een contract voor gas en elektriciteit? Dan betaal je dus 20 euro per maand. We raden je wel aan tijdig te signaleren wanneer het verbruik terug gaat hervatten. Zo voorkom je een grote opleg bij je jaarafrekening.

    • Hoe regel ik de energieovername in geval van overlijden?

      Hiervoor contacteer je best onze klantendienst op het nummer 015 25 66 66 (voor particulieren) of 015 25 66 88 (als professionele klant). Je mag ons alvast een attest van overlijden bezorgen via ons contactformulier.

    • Hoe regel ik de energieovername in geval van scheiding?

      In dat geval vragen we je om samen met de andere partij een energieovernamedocument in te vullen en aan ons te bezorgen. Je kan ons hiervan gemakkelijk een kopie bezorgen via het contactformulier. Na ontvangst van het document regelen wij de overname en brengen we je op de hoogte van zodra alles in orde is.

    • Ik wil een energiecontract voor een tweede verblijf / extra aansluiting.

      Ontdek onze tarieven en vraag je contract online aan of contacteer ons op ons nummer 015 68 68 58. Omdat het om een extra aansluiting gaat, vragen we je om opnieuw een contract te tekenen.

    • Ik weet niet wie de nieuwe bewoner van mijn oude adres is.

      We vragen je om toch te proberen te weten komen wie het energiecontract overneemt en ons de contactgegevens te bezorgen. Anders bestaat de kans dat de meter wordt afgesloten.

    • In mijn nieuwe woning is een budgetmeter aanwezig.

      Verhuis je naar een woning waar een budgetmeter aanwezig is? Controleer dan of hij nog actief is.

      • Actieve budgetmeter: dit betekent dat de meter enkel werkt aan de hand van een oplaadkaart. Had je in je oude woning geen budgetmeter? Dan kan je de de budgetmeter in je nieuwe woning laten deactiveren. Van zodra je contract voor je nieuw adres in orde is bij ons, kan je contact opnemen met je netbeheerder om de budgetmeter te deactiveren. Hierna werkt de meter als een tweevoudige dag/nacht meter.

      • Inactieve budgetmeter: heb je elektriciteit/aardgas in de woning zonder dat je de meter moet opladen? Dan hoef je niets te doen, de meter functioneert als een tweevoudige dag/nacht meter.

      Je vindt meer informatie op de website van Fluvius

    • Ik ken mijn exacte verhuisdatum nog niet.

      Geen enkel probleem. Als je je verhuis online meldt, kun je ook de periode aanduiden waarin je denkt te verhuizen. We contacteren je dan later nog om de precieze verhuisdatum af te spreken.

    • Wie is mijn netbeheerder?
      • Vlaanderen: klik hier.
      • Wallonië: klik hier
    • Wat is een EAN-code?

      Elke gas- en elektriciteitsmeter heeft een identificatienummer bestaande uit achttien cijfers. De eerste twee cijfers zijn identiek voor heel België (54). Deze EAN-code is belangrijk voor een vlotte afhandeling van uw aanvraag.

      U kan de EAN-codes van uw meters terugvinden op de factuur van uw huidige energieleverancier. Of u kunt uw netbeheerder (intercommunale) contacteren. Op de website van de VREG (Vlaanderen) en de CWaPE (Wallonië) vindt u alvast bij welke netbeheerder u bent aangesloten.

    • Wat zijn de verschillende metertypes?

      Het tarief dat je bij Eneco geniet, is afhankelijk van je type meter. Bij het plaatsen van een elektriciteitsmeter kan de keuze gemaakt worden tussen een enkelvoudige, een dubbelvoudige en een exclusief nachtmeter.

      Enkelvoudige meter: Dit is een meter met 1 telwerk waarbij je één prijs betaalt voor elektriciteit, ongeacht het tijdstip waarop je deze elektriciteit verbruikt.

      Dubbelvoudige meter: Deze meter heeft 2 telwerken: een dag- en een nachtteller. Het elektriciteitsverbruik tijdens de daluren (nacht) en in het weekend wordt tegen een laag tarief berekend. Het verbruik tijdens de overige uren wordt aan normaal tarief berekend. Deze piek- en daluren worden bepaald door je regionale netbeheerder. Op de website van de VREG (Vlaanderen) en de CWaPE (Wallonië) vind je alvast bij welke netbeheerder je bent aangesloten.

      Exclusief nachtmeter: Deze meter vereist een extra teller waarop elektrische verwarming of elektrische boilers aangesloten worden. De exclusief nachtmeter staat steeds in combinatie met een enkelvoudige of een dubbelvoudige meter.

      Budgetmeter: deze meter functioneert als een dubbelvoudige meter. Lees hier hoe je de meterstanden kan aflezen op een budgetmeter.

    • Ik wil mijn contract opzeggen.

      Hoe je je contract stopzet, hangt af van de reden van je opzegging. Lees hieronder wat voor jou van toepassing is. Wij helpen je graag verder.

      1. Ik verhuis

      Alle informatie over verhuizen vind je hier.

      2. Ik wil een scheiding/overlijden melden

      Raadpleeg hiervoor onderstaande artikels:

      3. Ik verander van leverancier

      Jammer dat je wil weggaan bij Eneco. Ben je zeker van je keuze? Als bestaande klant heb je nochtans heel wat voordelen. Zo heb je na 3 maanden recht op onze Comfort Bonus. Je leest er hier alles over.

      Toch niet overtuigd? Contacteer ons dan op het nummer 015 25 66 66 (voor particulieren) of 015 25 66 88 (als professionele klant).

    • Naar aanleiding van een fusie tussen gemeentes is onlangs mijn adres gewijzigd. Moet ik dit zelf doorgeven of verloopt dit automatisch?

      Terechte vraag, het is natuurlijk belangrijk dat je facturen toekomen op het juiste adres.

      De aanpassing in ons systeem zal gebeuren in april 2019. Maak je geen zorgen, BPost belevert de oude adressen nog tot 1 juli 2019. Je hoeft hier in tussentijd dus zelf niets voor te doen.

      Wil je absoluut zeker zijn dat je je factuur tijdig ontvangt? Dan raden wij je aan om te kiezen voor e-billing. Snel, gratis en duurzaam! Je kan je communicatievoorkeur wijzigen via je persoonlijke account op My Eneco.