2

Jaarafrekening

Wanneer krijg jij je afrekening?

Op My Eneco vind je de periode van je volgende afrekening.

Ga naar My Eneco

Wanneer krijg ik mijn afrekening?

We maken je afrekening op nadat we meterstanden ontvangen van je netbeheerder. Het is mogelijk dat tussen de opname van je meterstand en de ontvangst van deze factuur een periode van 6 à 8 weken zit. 

In december 2021 schakelden we in de energiemarkt over naar een nieuw datasysteem. Dit zorgt voor helaas nog steeds voor vertragingen in het opmaken van afrekeningen. We doen er alles aan om de impact op jou zoveel mogelijk te beperken. We danken je alvast voor je geduld.

Jaarafrekening:

  • Analoge meter: Eenmaal per jaar ontvang je een brief waarin je netbeheerder je vraagt om jouw meterstanden door te geven of komt er medewerker van hen langs om je meterstand op te nemen. 
  • Digitale meter: Je meter stuurt de meterstanden automatisch door naar je netbeheerder. Dit gebeurt steeds op de 1ste dag van de maand volgend op je meteropnamemaand. 

Tip: via My Eneco kan je nakijken wat je meteropnamemaand is en wanneer je de afrekening mag verwachten. 

Eindafrekening:

  • Ben je verhuisd? Bezorg ons zo snel mogelijk je verhuisgegevens via onze verhuispagina. Eens doorgegeven kan er een periode van meerdere weken overgaan voordat je de eindafrekening ontvangt. Toch nog een voorschotfactuur ontvangen (voor een periode na de verhuis)? Geen zorgen, alle ontvangen voorschotfacturen worden mee verrekend in je eindafrekening. 
  • Heb je gekozen voor een andere leverancier? Jammer dat je Eneco gaat verlaten. Enkele dagen voor de overstap ontvang je van jouw netbeheerder een brief om je meterstanden door te geven. Wanneer we deze meterstanden ontvangen hebben van je netbeheerder maken we je eindafrekening op. 

Nieuwe factuur, wat is er veranderd?

De jaarlijkse energie-afrekening: een goed moment om eens stil te staan bij jouw verbruik en kosten; Maar geraak je soms ook het noorden kwijt door alle details, tabellen en kleine lettertjes?

Vanaf 1 januari 2021 is dat verleden tijd: jouw Eneco energiefactuur is vanaf nu maar één A4’tje waarop je alle belangrijke info over jouw energieverbruik en kosten kan terugvinden.

Veel eenvoudiger en duidelijker! Alle informatie over de wijzigingen vind je terug op ‘Je Eneco factuur’.

Wat is een afrekening?

Op de afrekening staat hoeveel energie je afgelopen jaar hebt verbruikt en wat daarvan de kosten zijn. Eén keer per jaar vraagt je netbeheerder om je meterstanden door te geven of stuurt je digitale meter deze automatisch door. Op basis van de meterstanden die we ontvangen via je netbeheerder berekenen we hoeveel energie je hebt verbruikt. Dat verbruik verwerken we in de afrekening. Daarin verrekenen we de voorschotbedragen van afgelopen jaar met de werkelijke energiekosten voor elektriciteit en gas. 

Heb je te weinig voorschot betaald in vergelijking met je werkelijke verbruik, dan moet je aan het eind van het jaar bijbetalen. Hebben we met de voorschotten te veel in rekening gebracht, dan krijg je op de afrekening geld terug. 

De meterstanden op mijn afrekening kloppen niet. Wat nu?

In het geval van afwijkende meterstanden, vraag je eenvoudig een rechtzetting aan via dit online formulier. Gaat het om een afrekening in het kader van een verhuis, bezorg ons dan zeker ook je energieovernamedocument via het contactformulier

Een rechtzetting van je meterstanden gebeurt via een aanvraag bij de netbeheerder. Aanvaardt men de rechtzetting, dan krijg je van ons een correctiefactuur. Wordt de aanvraag geweigerd, dan nemen we uiteraard contact met je op. Dit kan enkele weken duren. 

De betwiste afrekening blokkeren we alvast. Voorschotten blijf je natuurlijk wel ontvangen. Het voorschotbedrag is echter gebaseerd op een mogelijk fout verbruik. Via My Eneco kies je eenvoudig zelf een passend voorschotbedrag. Ontvang je een correctiefactuur met het juist verbruik? Check dan zeker opnieuw via My Eneco wat je aanbevolen voorschotbedrag is. 

Mijn afrekening is hoger dan verwacht?

Voor veel mensen is de afrekening hét moment om over energie en de kosten daarvan na te denken. Zeker als je moet bijbetalen is het ontvangen van zo’n afrekening natuurlijk geen leuk moment. Vaak kloppen de cijfers wel, maar wat bepaalt de hoogte van je afrekening nou precies? 

De invloed van het weer op je energiekosten

Als je je afrekening krijgt, ben je waarschijnlijk alweer vergeten hoe koud de afgelopen winter was en dat je vaak de verwarming wat hoger hebt gezet. Of dat de zomer erg warm was, waardoor je een airco hebt aangeschaft. Het weer heeft grote invloed op je verbruik, vooral op het verwarmen van je huis. 

Andere kosten die je afrekening beïnvloeden

Naast de energiekosten staan ook volgende kosten op je afrekening: 

  • Distributie- en transportkosten (Voor de netbeheerder) 
  • Taksen en heffingen (Voor de overheid) 

Wanneer er een wijziging is doorgevoerd in deze tarieven door de netbeheerder of overheid dan zijn wij verplicht om deze ook door te rekenen op onze afrekening.  

Wat de afrekening betekent voor je voorschotbedrag

Je voorschotbedrag is gebaseerd op je energieverbruik van de afgelopen 3 jaar. Als je voorschotbedrag te laag was, moet je bijbetalen op de afrekening en verhogen we het bedrag. Heb je juist elke maand te veel betaald, dan verlagen we je voorschotbedrag. Meer weten? Je leest hier meer over waarom je voorschotbedrag is veranderd. 

Wil je minder energie verbruiken, zodat je volgend jaar blij wordt van je afrekeningOp onze blog vind je tal van eenvoudige en nuttige besparingstips. Doe je voordeel ermee! 

Wanneer ontvang ik mijn terugbetaling?

Krijg je geld terug naar aanleiding van je jaar- of slotafrekening, dan staat het tegoed op je rekening binnen de 18 dagen na factuurdatum. Het kan zijn dat je tegoed enkele dagen later op je rekening staat. Dit komt omdat de vermelde datum in het weekend valt of een feestdag is.

Het bankrekeningnummer waarop we de terugbetaling uitvoeren vind je terug op je afrekening of op My Eneco.

Heb je nog een openstaand saldo, dan halen we dit bedrag eerst van het tegoed af. Dat staat ook vermeld op je jaar- of slotafrekeningHeresterende bedrag wordt teruggestort op jouw rekening. 

Mijn voorschotbedrag is veranderd. Hoe komt dit?

In volgende situaties kan je voorschotbedrag veranderen: 

Je bent net klant geworden 

We berekenen je voorschotbedrag op basis van de historische verbruiksgegevens van je woning. We ontvangen deze gegevens van de netbeheerder enkele dagen voor de leveringsdatum. Bij een nieuwbouwwoning baseren we ons op een geschat jaarverbruik dat we van jouw netbeheerder ontvangen. 

Je verbruik verandert 

Er kan altijd iets in je situatie veranderen wat invloed heeft op je historisch verbruik (aankoop nieuwe toestellen, verandering in thuissituatie, …). Dat heeft invloed op je verbruik en dus ook op je energiekosten 

Je bent net verhuisd 

Dan kijken we naar het verbruik van de vorige bewoner. Dat geeft een vrij betrouwbaar beeld, omdat je verbruik grotendeels wordt bepaald door het type huis waarin je woont. 

In een nieuwbouwwoning zijn er natuurlijk geen vorige bewoners. In dat geval baseren we ons op een geschat jaarverbruik dat we van jouw netbeheerder ontvangen. 

Je krijgt geld terug op de jaarafrekening maar toch is het voorschotbedrag verhoogd 

Er zijn situaties waarin het voorschotbedrag toch hoger ligt dan het vorige voorschotbedrag, bijvoorbeeld: 

  • Je hebt minder verbruikt wegens een zachte winter en krijgt hierdoor terug op de afrekening. Het nieuwe voorschotbedrag ligt toch hoger omdat we dit berekenen op je historische verbruiksgegevens. Deze gegevens ontvangen we van de netbeheerder en zijn gebaseerd op je verbruik van de afgelopen jaren (en niet enkel op het jaar van de zachte winter).
  • De bijkomende kosten (distributie- & transporttarieven en taksen & heffingen) die van toepassing zijn op de volgende periode zijn gestegen. 

Waar vind ik de detail van mijn afrekening terug?

Op je persoonlijke klantenzone My Enecokan je de detail van je afrekening terugvinden. Je kan ze bekijken, downloaden of zelf afdrukken. Klik op het factuurnummer van de afrekening die je wil bekijken.

Heb je je afrekening via e-mail ontvangen? Klik op 'jaarafrekening' in de e-mail en de detail van je afrekening opent.

Veelgestelde vragen

  • Je factuur niet ontvangen of een duplicaat opvragen

    Op je persoonlijke klantenzone My Enecokan je al je facturen terugvinden. Je kan ze bekijken, downloaden of zelf afdrukken. Klik op het factuurnummer van de factuur die je wil bekijken.

Nog steeds geen antwoord?

Vul dit veld in

Of bezoek hulp en contact voor alle hulplijnen