2

Jaarafrekening

Wanneer krijg jij je afrekening?

Op My Eneco vind je de periode van je volgende afrekening.

Ga naar My Eneco

Wat is een afrekening?

Op de afrekening staat hoeveel energie je afgelopen jaar hebt verbruikt en wat daarvan de kosten zijn. Eén keer per jaar vragen we je de meterstanden door te geven. Op basis daarvan berekenen we hoeveel energie je hebt verbruikt. Dat verbruik verwerken we in de afrekening. Daarin verrekenen we de voorschotbedragen van afgelopen jaar met de werkelijke energiekosten voor elektriciteit en gas. 

Heb je te weinig voorschot betaald in vergelijking met je werkelijke verbruik, dan moet je aan het eind van het jaar bijbetalen. Hebben we met de voorschotten te veel in rekening gebracht, dan krijg je op de afrekening geld terug. 

Wanneer krijg ik mijn afrekening?

We maken je afrekening op nadat we meterstanden ontvangen van je netbeheerder. Het is mogelijk dat tussen de opname van je meterstand en de ontvangst van deze factuur een periode van meerdere weken zit. 

Jaarafrekening:

  • Eenmaal per jaar ontvang je een brief waarin je netbeheerder je vraagt om jouw meterstanden door te geven of komt er medewerker van hen langs om je meterstand op te nemen. 
    Tip: via My Eneco kan je nakijken wat je meteropnamemaand is en wanneer je de afrekening mag verwachten. 

Eindafrekening:

  • Ben je verhuisd? Bezorg ons zo snel mogelijk je verhuisgegevens via onze verhuispagina. Eens doorgegeven kan er een periode van meerdere weken overgaan voordat je de eindafrekening ontvangt. Toch nog een voorschotfactuur ontvangen (voor een periode na de verhuis)? Geen zorgen, alle ontvangen voorschotfacturen worden mee verrekend in je eindafrekening. 
  • Heb je gekozen voor een andere leverancier? Jammer dat je Eneco gaat verlaten. Enkele dagen voor de overstap ontvang je van jouw netbeheerder een brief om je meterstanden door te geven. Wanneer we deze meterstanden ontvangen hebben van je netbeheerder maken we je eindafrekening op. 

Mijn meterstanden kloppen niet?

Wanneer de meterstanden op je afrekening niet correct zijn, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. We vragen een aanpassing van je meterstanden aan nadat we onderstaande informatie hebben ontvangen:  

  • Fout bij de jaarlijkse meteropname? Bezorg ons je huidige meterstanden, eventueel met een foto van de meter als bewijs. 
  • Fout bij de verhuismeterstand? Bezorg ons het energieovernamedocument dat je samen met de andere partij ondertekend hebt. Als je geen overnamedocument hebt, kan een plaatsbeschrijving waarop de meterstanden vermeld zijn ook dienen als bewijs. 

Bezorg ons deze gegevens per mail via het contactformulier. 

Wanneer we van jou de nodige gegevens hebben ontvangen, vragen we aan de netbeheerder of een aanpassing mogelijk is. Dit kan enkele weken duren. 

Let wel: de netbeheerder kan de aanpassing ook weigeren. In dat geval nemen we contact met je op voor verdere informatie. 

Als de aanpassing gebeurd is, maken we voor jou een correctiefactuur op. 

Je factuur niet ontvangen of een duplicaat opvragen

Op je persoonlijke klantenzone My Enecokan je al je facturen terugvinden. Je kan ze bekijken (door op het factuurnummer te klikken), downloaden of zelf afdrukken. 

Mijn afrekening is hoger dan verwacht?

Voor veel mensen is de afrekening hét moment om over energie en de kosten daarvan na te denken. Zeker als je moet bijbetalen is het ontvangen van zo’n afrekening natuurlijk geen leuk moment. Vaak kloppen de cijfers wel, maar wat bepaalt de hoogte van je afrekening nou precies? 

De invloed van het weer op je energiekosten

Als je je afrekening krijgt, ben je waarschijnlijk alweer vergeten hoe koud de afgelopen winter was en dat je vaak de verwarming wat hoger hebt gezet. Of dat de zomer erg warm was, waardoor je een airco hebt aangeschaft. Het weer heeft grote invloed op je verbruik, vooral op het verwarmen van je huis. 

Andere kosten die je afrekening beïnvloeden

Naast de energiekosten staan ook volgende kosten op je afrekening: 

  • Distributie- en transportkosten (Voor de netbeheerder) 
  • Taksen en heffingen (Voor de overheid) 

Wanneer er een wijziging is doorgevoerd in deze tarieven door de netbeheerder of overheid dan zijn wij verplicht om deze ook door te rekenen op onze afrekening.  

Wat de afrekening betekent voor je voorschotbedrag

Je voorschotbedrag is gebaseerd op je energieverbruik van de afgelopen 3 jaar. Als je voorschotbedrag te laag was, moet je bijbetalen op de afrekening en verhogen we het bedrag. Heb je juist elke maand te veel betaald, dan verlagen we je voorschotbedrag. Meer weten? Je leest hier meer over waarom je voorschotbedrag is veranderd. 

Wil je minder energie verbruiken, zodat je volgend jaar blij wordt van je afrekeningOp onze blog vind je tal van eenvoudige en nuttige besparingstips. Doe je voordeel ermee! 

Wanneer ontvang ik mijn terugbetaling?

Krijg je geld terug naar aanleiding van je jaar- of slotafrekening, dan staat het tegoed op je rekening binnen de 18 dagen na factuurdatum. Het kan zijn dat je tegoed enkele dagen later op je rekening staat. Dit komt omdat de vermelde datum in het weekend valt of een feestdag is. 

Heb je nog een openstaand saldo, dan halen we dit bedrag eerst van het tegoed af. Dat staat ook vermeld op je jaar- of slotafrekeningHeresterende bedrag wordt teruggestort op jouw rekening. 

Mijn voorschotbedrag is veranderd. Hoe komt dit?

In volgende situaties kan je voorschotbedrag veranderen: 

Je bent net klant geworden 

We berekenen je voorschotbedrag op basis van de historische verbruiksgegevens van je woning. We ontvangen deze gegevens van de netbeheerder enkele dagen voor de leveringsdatum. Bij een nieuwbouwwoning baseren we ons op een geschat jaarverbruik dat we van jouw netbeheerder ontvangen. 

Je verbruik verandert 

Er kan altijd iets in je situatie veranderen wat invloed heeft op je historisch verbruik (aankoop nieuwe toestellen, verandering in thuissituatie, …). Dat heeft invloed op je verbruik en dus ook op je energiekosten 

Je bent net verhuisd 

Dan kijken we naar het verbruik van de vorige bewoner. Dat geeft een vrij betrouwbaar beeld, omdat je verbruik grotendeels wordt bepaald door het type huis waarin je woont. 

In een nieuwbouwwoning zijn er natuurlijk geen vorige bewoners. In dat geval baseren we ons op een geschat jaarverbruik dat we van jouw netbeheerder ontvangen. 

Je krijgt geld terug op de jaarafrekening maar toch is het voorschotbedrag verhoogd 

Er zijn situaties waarin het voorschotbedrag toch hoger ligt dan het vorige voorschotbedrag, bijvoorbeeld: 

  • Je hebt het vorige jaar minder verbruikt wegens een zachte winter en krijgt hierdoor terug op de afrekening. Het nieuwe voorschotbedrag ligt toch hoger omdat de volgende winter waarschijnlijk “normaal” zal zijn en je verbruik hoger gaat zijn. 
  • De bijkomende kosten (distributie- & transporttarieven en taksen & heffingen) die van toepassing zijn op de volgende periode zijn gestegen.