Alles over je afrekening van energie
Heb jij je afrekening van gas en elektriciteit in de brievenbus of via e-mail gekregen? Dat is een goed moment om even stil te staan bij wat daar allemaal op staat.
Wat is dat precies, een afrekening?
De afrekening van gas en elektriciteit geeft je een volledig overzicht van je energiekosten. Je ziet daarop hoeveel je in een bepaalde periode hebt verbruikt en wat dat in totaal heeft gekost. Naast je energiekost vind je ook de kosten die worden aangerekend door de overheid en kosten van de netbeheerder.Bijbetalen of terugkrijgen?
Gedurende het jaar betaal je voorschotfacturen. Zo spreid je de kosten van je verbruik. Deze voorschotten vind je duidelijk terug op je afrekening en trekken we af van je totale energiekosten. Er zijn dan twee situaties mogelijk:
- Het bedrag dat je hebt betaald aan voorschotten is lager dan de totale kosten. Dan dien je het verschil bij te betalen.
- Het bedrag dat je hebt betaald aan voorschotten is hoger dan de totale kosten. Dan storten we het verschil terug op je rekening
Tip:
Wat staat er op mijn afrekening?
We overlopen graag even met jou de belangrijke zaken die op je afrekening staan.
Op de eerste pagina vind je je verbruiksgegevens:
- Op je afrekening vind je 2 soorten btw-tarieven. Het btw-tarief van 6% geldt voor alle kosten. Een klein deel van je energiekost is niet belast (0%).
- Het leveringsadres met de verbruiksperiode en het verbruik in kWh. Ook je begin- en eindmeterstanden vind je hier.
- Betaal je via een domiciliëring dan hoef je niets te doen. Kies je voor een overschrijving, vind je hier alle betalingsgegevens. Moet je een bedrag terugkrijgen? Dan zie je hier ook de rekening waarop we dit bedrag aan jou overmaken. Als je nog een openstaand saldo hebt, verrekenen we dit bedrag met je tegoed.
- We nemen je laatst gekend verbruik mee in een nieuwe berekening van je voorschotbedrag. We houden hierin rekening met je toekomstige tarieven en je verbruik. Je kan jouw voorschotbedrag makkelijk zelf aanpassen via My Eneco.
De tweede pagina geeft je meer inzicht over je verbruik en je kosten
- Een overzicht van alle voorschotten die zijn opgenomen in je afrekening.
- In het taartdiagram krijg je een overzicht van de verschillende kosten waaruit je factuur bestaat: energiekosten, netkosten en heffingen. Hier vind je terug wat je energie zelf heeft gekost. De andere kosten betaal je aan ons, maar die storten we vervolgens door naar de overheid en naar de netbeheerder.
- Onderaan vind je jouw verbruik volgens een volledig kalenderjaar. Omdat je afrekening dikwijls 2 kalenderjaren bevat, schatten we dit. Voor het lopende jaar maken we een inschatting op wat je toekomstig verbruik zal zijn.
Wanneer ontvang ik mijn afrekening?
Eén keer per jaar gebeurt er een meteropname. Bij een analoge meter krijg je de vraag om je metergegevens van gas en elektriciteit door te sturen of komt je netbeheerder bij je thuis. Heb je een digitale meter, dan gebeurt de opname van de meterstanden automatisch en krijgen wij deze op de eerste dag na je meteropnamemaand. Ook bij een verhuis of overstap naar een andere energieleverancier maken we een afrekening op.
6 tot 8 weken nadat wij je meterstanden hebben ontvangen van de netbeheerder, krijg je van ons je afrekening.
Wil je weten wanneer jouw meteropname gebeurt?
- Stap 1: Log in op My Eneco.
- Stap 2: Ga naar Overzicht facturen.
- Stap 3: Bekijk de maand waarin jouw meteropname zal plaatsvinden.
Tips om je verbruik en dus je afrekening in balans te houden!
Bij Eneco hebben we enkele manieren om je gas en elektriciteit verbruik op te volgen. Zo heb je altijd een goed zicht op je energiekosten.Volg je verbruik via my Eneco
Je kan je verbruik makkelijk opvolgen via My Eneco. Als je in de Energy Monitor regelmatig je meterstanden ingeeft, krijg je een goed overzicht van je verbruik. We berekenen zelfs je voorschotbedrag opnieuw op basis van deze meterstanden.