Duurzaam ondernemen, Energietransitie
“Elektrisch rijden is fiscaal de enige optie voor uw bedrijf”
Gepubliceerd op 04/06/2024De Eneco Green Energy Expert Sessions zijn een nieuwe reeks van informatieve sessies. Daarmee maken we bedrijven wegwijs in de voordelen van de energietransitie met als doel ze te helpen verduurzamen. Deze sessies zijn diepgravend, inhoudelijk sterk en toegespitst op één onderwerp. De Eneco Green Energy Expert Sessions zijn een verderzetting van de Eneco Green Energy Summit die we in het voorjaar organiseerden.
De eerste Eneco Green Energy Expert Session zoemde in op fiscaliteit en elektrische mobiliteit, een onderwerp dat momenteel leeft in zowat elke onderneming. Drie experten gaven in deze sessie heel wat tips én ‘food for thought’ om bedrijven op weg te zetten naar een duurzaam beleid rond elektrisch rijden.
Fiscalist en professor Mark Delanote, Romain Denayer van sectorfederatie EV Belgium en Gerry Van Aken van Eneco eMobility waren de drie experten. In het gesprek bleek al snel dat er nog veel uit te klaren valt rond elektrisch rijden. Ook de wetgever heeft nog een belangrijke taak om een duidelijk en rechtszeker kader te scheppen op de langere termijn. Bekijk het webinar hieronder.
De eerste Eneco Green Energy Expert Session zoemde in op fiscaliteit en elektrische mobiliteit, een onderwerp dat momenteel leeft in zowat elke onderneming. Drie experten gaven in deze sessie heel wat tips én ‘food for thought’ om bedrijven op weg te zetten naar een duurzaam beleid rond elektrisch rijden.
Fiscalist en professor Mark Delanote, Romain Denayer van sectorfederatie EV Belgium en Gerry Van Aken van Eneco eMobility waren de drie experten. In het gesprek bleek al snel dat er nog veel uit te klaren valt rond elektrisch rijden. Ook de wetgever heeft nog een belangrijke taak om een duidelijk en rechtszeker kader te scheppen op de langere termijn. Bekijk het webinar hieronder.
Vanaf 2026 enkel aftrek voor wagens zonder uitstoot
Wat wel duidelijk is: elektrisch rijden is voor bedrijven de enige fiscaal interessante manier om mobiliteit in het bedrijf te organiseren. Binnenkort zullen enkel wagens zonder CO₂ uitstoten, kunnen rekenen op fiscale voordelen. Hoe sneller u als bedrijf de omslag maakt, hoe interessanter.Mark Delanote toonde dit duidelijk aan in zijn presentatie. Vanaf 2026 (aanslagjaar 2027) kan u enkel nog een wagen als kost inbrengen als die géén CO₂ uitstoot. Bovendien zal op dat moment de aftrek 100% bedragen, maar dit percentage daalt de jaren daarna geleidelijk om in 2031 te landen op een aftrekpercentage van 67,5%.
De overheid geeft hiermee een duidelijke boodschap: investeer niet langer in wagens op fossiele brandstoffen en effen zo snel mogelijk het pad naar 100% elektrisch rijden. Als u maximaal wil profiteren van fiscale voordelen, doet u dat bovendien best zo snel mogelijk.
Gerry Van Aken: “Wij beheren momenteel 110.000 laadpassen. Daardoor zijn wij een van de meest ervaren partners in elektrisch rijden voor bedrijven. Wij kunnen uw onderneming begeleiden bij het hele traject. U kan dus met al uw vragen bij ons terecht en wij bekijken wat voor uw onderneming de beste piste is. Bij Eneco kan u ook laadstations installeren zonder zelf de investering te doen! Als pionier in duurzame energie willen wij zoveel mogelijk de transitie naar e-mobiliteit faciliteren.”
Wat met het voordeel alle aard?
In verband met elektrische mobiliteit leven er in bedrijven ook veel vragen rond het Voordeel Alle Aard (VAA). Wat doen we met de laadpas? En met een laadstation bij de werknemer thuis? En hoe zit het met de btw? Drie opvallende zaken kwamen tijdens de sessie naar boven:1. Een laadpas heeft doorgaans geen effect op VAA
Een laadpas kan gezien worden als een tankkaart en heeft geen extra gevolgen voor het voordeel alle aard (VAA). Een verschil is wel dat een elektrische wagen ook thuis kan geladen worden. Als u als werkgever enkel de elektriciteit vergoedt die effectief gebruikt wordt om de wagen te laden, dan is er geen bijkomend VAA. Een laadstation is hiervoor een prima oplossing om duidelijk te weten hoeveel elektriciteit gebruikt wordt voor de wagen. Er kan dus bijvoorbeeld niet gewerkt worden met een maandelijks forfait. De link tussen verbruik en vergoeding moet duidelijk zijn.
2. Welk tarief voor terugbetalen thuisladen?
Maar welk tarief hanteert u als werkgever om de eigen elektriciteit van de werknemer te vergoeden? Gerry Van Aken gaf aan dat er verschillende mogelijkheden zijn om dit tarief te berekenen. Aan tafel was er echter grote consensus om het voorgestelde CREG-tarief te hanteren. Dit is een transparant en eenduidig tarief dat elke maand verandert. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat de fiscus van mening is dat de werkelijke kosten moeten worden terugbetaald. Het zou goed zijn indien de fiscus hieromtrent een praktisch werkbaar standpunt zou innemen teneinde elke rechtsonzekerheid weg te nemen.
3. Btw-aftrek op laadstation
Als u in de bedrijfsgebouwen een laadstation installeert, is het logisch dat u de btw 100% kan aftrekken. Maar wat bij een laadstation aan de woning van de werknemer? Wie is eigenaar van het laadpunt? Wat als een werknemer uit dienst gaat? Een bedrijf kan daar zelf keuzes in maken, maar het is belangrijk om dit op te nemen in het HR-beleid.
Wat zijn voor u de beste laadoplossingen?
Vraag meteen meer info om samen met de experten van Eneco te onderzoeken wat voor uw onderneming de beste laadoplossingen zijn.
Transformatie is volop bezig
Romain Denayer van EV Belgium gaf een overzicht van de transformatie naar elektrisch rijden. De cijfers laten niets aan de verbeelding over. Op alle vlakken is de switch naar elektrisch rijden ingezet.In 2023 werden er bijvoorbeeld 100.000 nieuwe EV’s ingeschreven. In totaal rijden er nu ongeveer 200.000 elektrische wagens over onze wegen. Op een totaal van zes miljoen wagens lijkt dat gering, maar de transitie is zeker ingezet. Zelfs bestelwagens en vrachtwagens maken meer en meer de omslag. Vorig jaar waren zelfs 25% van de nieuwe bussen volledig elektrisch!
Naar schatting zullen er tegen 2030 1,6 tot 2 miljoen elektrische wagens in België rijden. Ook de laadstations moeten volgen. We gaan ervan uit dat we tegen 2030 nood hebben aan 200.000 tot 300.000 trage en ongeveer 20.000 snelle publiek toegankelijke laadstations. We zitten momenteel zeker op schema, maar fiscale stimuli blijven nodig. Zeker in Wallonië moet er een versnelling hoger geschakeld worden.
5 tips van EV Belgium
- Stimuleer (trager) AC-laden en thuisladen. Snel laden is een stuk duurder.
- Meer en meer zal er ook een ‘rotatievergoeding’ aangerekend worden als u bij een laadstation blijft staan nadat de wagen is volgeladen. Dit zal binnenkort apart vermeld worden op de afrekening. Het kan dan ook doorgerekend worden aan de werknemer.
- Laadpalen die online geconnecteerd zijn, zorgen voor de makkelijkste afhandeling van laadkosten.
- Laadpassen zullen binnenkort waarschijnlijk aan de wagen gekoppeld worden: de auto begint dan automatisch te laden als hij wordt ingeplugd.
- Als bedrijf doet u er ook goed aan om ‘Slim laden’ te stimuleren. Dat kan onder meer door apps zoals de Eneco Slim Laden-app te gebruiken. Zo helpt u mee om het evenwicht op het elektriciteitsnet te behouden.
Een oplossing voor uw onderneming
Het webinar maakte twee zaken heel duidelijk: er zijn heel wat belangrijke fiscale aspecten aan elektrisch rijden, maar het is nog de enige manier om als onderneming fiscaal te profiteren. Uit een recente studie van Trustmedia (Mediafin) en Ekreo blijkt trouwens dat 93% van de ondervraagde bedrijven al in het bezit is van minstens één volledig elektrische wagen. Elke fleetmanager is vandaag al bezig met elektrificatie.Wilt u in uw onderneming een solide beleid ontwikkelen rond elektrisch rijden? Dan is het een goed idee om hiervoor samen te werken met een partner die vertrouwd is met de materie. Eneco eMobility kan u helpen bij alle aspecten van uw elektrische mobiliteit.
Kortom: de kaarten zijn geschud en fleetmanagers hebben ze in handen. Ook al liggen er heel wat uitdagingen, de toekomst is aan elektrisch rijden. De knowhow bestaat en de fiscale voordelen zijn aanzienlijk. Hoe sneller u werk maakt van de transitie naar e-mobility, hoe meer voordelen uw onderneming kan rekenen.