Betalingen
Op zoek naar een antwoord op je vraag over betalingen?
Lees hieronder meer.
Waar kan ik mijn openstaand saldo terugvinden?
Je openstaand saldo kan je eenvoudig raadplegen via je persoonlijke klantenzone My Eneco.
Kan ik ervoor kiezen om enkel mijn voorschotfacturen via domiciliëring te betalen?
Ja, bij Eneco heb je een optie om enkel je voorschotfacturen via domiciliëring te betalen. De afrekening betaal je dan nog steeds via overschrijving. Op die manier gaat er geen onverwacht bedrag van je rekening.
Hoe gaat dit in zijn werk?
- We bieden je voorschotfacturen automatisch aan bij de bank. Je hoeft zelf niets meer te doen.
- De betaling bieden we steeds op de vervaldag aan. Zo zorgen we er samen voor dat je geen herinneringskosten krijgt.
- Indien nodig kun je een betaling via domiciliëring herroepen tot acht weken na de betaaldatum.
- Op je jaarafrekening zal je een referentienummer terugvinden om het bedrag per overschrijving te betalen.
Indien je de voorschotfacturen per domiciliëring wenst en de afrekening per overschrijving, contacteer ons dan via het contactformulier of op het nummer 015 25 66 66 (voor particulieren) of 015 25 66 88 (als professionele klant).
Hoe kan ik mijn rekeningnummer doorgeven voor een terugbetaling?
Je kunt jouw rekeningnummer voor terugbetalingen via My Eneco aanpassen.
Ik heb een herinnering ontvangen, hoe komt dit?
Als je van ons een herinneringsbrief (of een ingebrekestelling) hebt ontvangen, betekent dit dat je je factuur niet tijdig hebt betaald. Je kan dit zelf nakijken via je persoonlijke klantenzone op My Eneco.
Tip: je kan ook steeds via domiciliëring betalen. Zo vermijd je onnodige extra kosten. Vraag hier je domiciliëring aan!
Ik heb een brief ontvangen over stopzetting contract. Wat doe ik?
Dit wil zeggen dat je nog onbetaalde facturen bij ons hebt.
Raadpleeg je openstaand saldo via je persoonlijke klantenzone My Eneco en betaal het verschuldigde bedrag zo snel mogelijk. Van zodra we de betaling hebben ontvangen, bekijken we of we de stopzetting nog kunnen annuleren.
Veelgestelde vragen
-
Wat doe ik als ik niet op tijd kan betalen?
Je hebt standaard 18 dagen om je factuur te betalen. Uiteraard kan het wel eens voorvallen dat je niet binnen deze termijn kunt betalen. Om te voorkomen dat we je extra kosten aanrekenen, kan je een uitstel van betaling aanvragen via My Eneco (hier kan je ook je openstaand saldo terugvinden).
-
Hoe kan ik mijn facturen betalen?
Je kunt bij Eneco kiezen tussen drie betalingswijzen: overschrijving, domiciliëring en kredietkaart. Als je per overschrijving wil betalen, kan je de betalingsgegevens gebruiken die je op je factuur vindt.
Of kies voor domiciliëring:
- We bieden je facturen automatisch aan bij de bank. Je hoeft zelf niets meer te doen.
- De betalingen bieden we steeds op de vervaldag van je factuur aan. Zo zorgen we er samen voor dat je geen herinneringskosten krijgt.
- Je kunt er ook voor kiezen om enkel je voorschotten via domiciliëring te betalen. De jaarlijkse afrekening betaal je dan per overschrijving.
- Je kunt via je bank een limietbedrag instellen op je domiciliëring. Zo behoud je de controle.
- Indien nodig kun je een betaling via domiciliëring herroepen tot acht weken na de betaaldatum.
Je kan je betaalmethode hier aanpassen.
-
Op welk rekeningnummer moet ik mijn factuur betalen?
Hieronder vind je onze bankgegevens voor particuliere klanten en kmo's.
Je vindt het rekeningnummer ook terug op je factuur.- IBAN: BE50 0018 1567 6918
- BIC: GEBABEBB
- Bank: BNP Paribas Fortis
-
Ik heb een betaalplan: hoe werkt dit?
Als je van ons een afbetalingsplan hebt ontvangen, is het belangrijk dat je rekening houdt met onderstaande instructies.
- Een afbetalingsplan verloopt volgens de betaalmethode van je facturen (overschrijving of domiciliëring).
- Betaal je via overschrijving? Zorg er dan voor dat je iedere maand betaalt vóór de afgesproken vervaldatum. Bij één laattijdige betaling vervalt het betaalplan automatisch en kun je eventueel bijkomende kosten ontvangen.
- Gebruik bij elke betaling de gestructureerde mededeling die vermeld staat op het document.
- Betaal het exacte bedrag dat voor die maand vermeld staat op het document.
-
Hoeveel moet ik bijbetalen voor de Comfort Bonus?
De Comfort Bonus is helemaal gratis! Als trouwe klant ben je heel belangrijk voor ons. Dat tonen we maar al te graag. Daarom belonen we onze trouwe klanten die bewust kozen voor Eneco op zoveel mogelijk manieren. Vandaar dat we de Comfort Bonus in het leven riepen. Je tarief blijft helemaal hetzelfde, je factuur blijft ongewijzigd.