Zo maakt u duurzaamheid concreet voor klanten

Door duurzaamheid in te bedden in uw beleid en processen, kunt u als onderneming maatschappelijke meerwaarde creëren. Dat wilt u graag (en terecht) duidelijk maken aan uw stakeholders en klanten, maar hoe doet u dat op een geloofwaardige en uitnodigende manier? Onze adviezen, met enkele inspirerende voorbeelden.

Een eerste advies: betrek uw klanten

Met transparante en consequente communicatie zet u alvast een stap in de goede richting. Maar u kunt dit nog verder doortrekken en uw stakeholders ook actief betrekken bij uw duurzaamheidsinspanningen.

Spring samen op de elektrische kar

Het aantal verkochte elektrische wagens in België steeg in de eerste drie maanden van het jaar met 34,9%. In de EU bedroeg de stijging zelfs 49%, zo blijkt uit de cijfers van de Europese autofederatie ACEA. Elektrisch rijden zit dus in de lift en dat betekent dat de markt nood heeft aan bijkomende laadinfrastructuur.

Voor uw onderneming biedt dat verschillende opportuniteiten: u kunt laadpalen en -passen gebruiken voor uw branding, maar ook aanbieden als extra service voor uw klanten. Of u stapt via elektrische wagens mee in de deeleconomie, zoals onze klant Solidariteit voor het Gezin.
Ontdek onze laadoplossingen

Bundel uw krachten in een coöperatieve

Bevindt uw winkel zich naast andere winkelpanden in een park of langs provinciale wegen? Overweeg dan zeker met uw buren een gezamenlijke investering – in bijvoorbeeld elektrische laadinfrastructuur, zonnepanelen of misschien wel een (kleine) windmolen – waaruit u samen meer rendement haalt.

Speel slim met een ZonneHub

De zonnepanelen op het dak van uw winkelpand hoeft u niet per se zelf te bekostigen. Particulieren of andere bedrijven die zelf geen zonnepanelen kunnen leggen maar er wél in willen investeren, kunnen dat voor u doen: de essentie van een ‘ZonneHub’. Eneco pionierde hiermee in Nederland: in Etten-Leur werden 170 zonnepanelen op het dak van het lokale Rabobank-kantoor aan omwonenden verkocht. In Vlaanderen worden dergelijke initiatieven onderzocht in het kader van het Zonneplan van minister van Energie Bart Tommelein.

Een tweede advies: communiceer actief naar klanten

Uw jaarlijks CSR-rapport volstaat niet om te bewijzen dat u begaan bent met duurzaamheid. De kritische consument eist dat u zegt wat u doet, doet wat u zegt en ook zegt wat u niet doet. Met andere woorden: uw klanten en consumenten willen én moeten weten dat duurzaamheid een integraal onderdeel uitmaakt van uw bedrijfsstrategie. Hoe maakt u dat duidelijk?

Bewijs uw groene imago met een erkenning of label

Met een erkenning of label geeft u uw klanten een duidelijk teken van uw duurzaam engagement en onderscheidt u zich van greenwashers: bedrijven die zich groener voorstellen dan ze werkelijk zijn. Met het officiële CO2 Neutral Label toont u bijvoorbeeld dat u werk maakt van een CO2-neutrale shop.

Walk the talk, ook in uw ‘gewone’ communicatie

Om geloofwaardig te blijven, moet u consequent doen wat u verkondigt. Is duurzaamheid voor u een prioriteit? Zorg er dan zeker voor dat uw klanten brieven, offertes en facturen elektronisch kunnen ontvangen en afhandelen.

Hou uw duurzaamheidsplan niet binnenskamers

Met onze ‘One Planet Thinking’-strategie willen wij niet alleen onszelf, maar ook andere bedrijven en onze klanten helpen om duurzaam te opereren en de grenzen van onze leefwereld te respecteren.
Ontdek hier ons ‘one planet plan’ 

Laat mvo intern leven

Om de externe communicatie rond uw maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) meer draagkracht te geven, heeft u er alle belang bij om hierover ook intern te communiceren. Uw medewerkers zijn immers de belangrijkste ‘ambassadeurs’ van uw engagement naar de buitenwereld.

Bent u klaar voor de stap?

Naar CO2-neutraliteit, een elektrisch wagenpark of groene stroom?
Als 100% groene energieleverancier helpt Eneco u graag uw transitie naar duurzaamheid inzetten.
Vraag ons om een vrijblijvend adviesgesprek of meer informatie