2

Klant worden & Contracten

Op zoek naar een antwoord op je vraag over klant worden of over je contract?
Lees hieronder meer.

Waarom klant worden bij Eneco?

Als je kiest voor de duurzame energie van Eneco, doe je dat waarschijnlijk deels uit principe. Ook van ons mag je verwachten dat we ons aan onze principes houden. En onze principes, dat zijn deze: 

 

Hoe kan ik klant worden bij Eneco?

Klant worden kan snel en eenvoudig. Klik hier om onze tarieven te ontdekken en online klant te worden.

Bel je liever? Neem dan contact op met onze klantendienst via het nummer 015 68 68 58.

 

Hoe wijzig ik mijn persoonlijke gegevens?

Wil je iets aan jouw persoonlijke gegevens wijzigen? Dat kan eenvoudigweg via My Eneco!

Wat je zelf kunt aanpassen:

 

Ik wil een energiecontract voor een tweede verblijf / extra aansluiting.

Ontdek onze tarieven en vraag je contract online aan of contacteer ons op ons nummer 015 68 68 58. Omdat het om een extra aansluiting gaat, vragen we je om opnieuw een contract te tekenen.

Veelgestelde vragen

  • Moet ik een boete betalen aan mijn oude leverancier als ik overstap naar Eneco?

    Nee. Sinds 13 september 2012 heeft de federale overheid de verbrekingsvergoeding afgeschaft voor gezinnen. Deze maatregel geldt ook voor professionele klanten met een maximumverbruik van 50 MWh elektriciteit en 100 MWh aardgas. Stap dus gerust zo snel mogelijk over.

  • Wie is mijn netbeheerder?
    • Vlaanderen: klik hier.
    • Wallonië: klik hier
  • Wanneer kan ik overstappen naar Eneco?

    Wil je van leverancier veranderen op je huidig adres?

    • Dit kan kosteloos wanneer je maar wil, mits één maand vooropzeg. De opzeg bij je oude leverancier doen wij voor jou.

    Ga je verhuizen?

    • Hier vind je alle informatie om je verhuis vlekkeloos te laten verlopen. Wij regelen alles.

    Gaat het om een opening van een meter?

    • Je hebt nu nog geen energie in je woning? Vraag je contract online aan. Na drie dagen kun je jouw netbeheerder contacteren om de meter te laten openen.
  • Wat is de taak van mijn netbeheerder?

    Je netbeheerder (intercommunale) is verantwoordelijk voor de goede en veilige werking van het elektriciteits- en aardgasnet. Alle storingen aan het distributienet of de aansluiting (inclusief de meter) moet je aan hen melden. Bovendien doen zij ook de jaarlijkse meteropname in je buurt.

    Je kunt jouw netbeheerder hier terugvinden.

    Via de website van Fluvius kan je ook nakijken of er een stroomonderbreking of onderhoudswerken in jouw buurt zijn.

  • Wat is een EAN-code?

    Elke gas- en elektriciteitsmeter heeft een identificatienummer bestaande uit achttien cijfers. De eerste twee cijfers zijn identiek voor heel België (54). Deze EAN-code is belangrijk voor een vlotte afhandeling van uw aanvraag.

    U kan de EAN-codes van uw meters terugvinden op de factuur van uw huidige energieleverancier. Of u kunt uw netbeheerder (intercommunale) contacteren. Op de website van de VREG (Vlaanderen) en de CWaPE (Wallonië) vindt u alvast bij welke netbeheerder u bent aangesloten.

    • Er staat dat Eneco 100% groene stroom levert, waar komt dat vandaan?

      We leveren 100% groene stroom die is opgewekt door zonne- en windenergie. Ontdek hier de verschillende duurzame energiecentrales die we vandaag bezitten.

    • Waar kan ik Eneco's algemene voorwaarden terugvinden?

      Alle leveringscontracten voor duurzame energie van Eneco zijn onderhevig aan onze algemene voorwaarden. Wil je die voorwaarden graag nalezen, dan kan je ze hier downloaden in pdf-formaat.

    • Ik wil mijn contract opzeggen.

      Hoe je je contract stopzet, hangt af van de reden van je opzegging. Lees hieronder wat voor jou van toepassing is. Wij helpen je graag verder.

      1. Ik verhuis

      Alle informatie over verhuizen vind je hier.

      2. Ik wil een scheiding/overlijden melden

      Raadpleeg hiervoor onderstaande artikels:

      3. Ik verander van leverancier

      Jammer dat je wil weggaan bij Eneco. Ben je zeker van je keuze? Als bestaande klant heb je nochtans heel wat voordelen. Zo heb je na 3 maanden recht op onze Comfort Bonus. Je leest er hier alles over.

      Toch niet overtuigd? Contacteer ons dan op het nummer 015 25 66 66 (voor particulieren) of 015 25 66 88 (als professionele klant).

    • Heeft overstappen naar groene energie gevolgen voor mijn aansluitingen en installaties?

      Overstappen naar groene energie kost je geen moeite. Jouw aansluitingen en installaties blijven onveranderd. Je krijgt ook elektriciteit zoals je gewoon bent. Als gebruiker merk je in de praktijk geen verschil tussen duurzame en conventionele stroom. De stroom is identiek. Alleen de manier waarop de elektriciteit wordt opgewekt, is verschillend.

    • Is mijn groene stroom gegarandeerd?

      Alle groene energie van Eneco is gegarandeerd door groenestroomcertificaten. Zo ben je er zeker van dat deze energie 100% duurzaam geproduceerd is.