2

Facturatie

Op zoek naar een antwoord op je vraag over facturatie?

Lees hieronder meer.

Hoe wordt mijn voorschotbedrag berekend?

Je voorschotfactuur wordt berekend op basis van de historische verbruiksgegevens van je woning. Wij ontvangen deze gegevens van de netbeheerder enkele dagen voor de leveringsdatum. Bij een nieuwbouwwoning baseren we ons op een geschat jaarverbruik.

Bij de jaarafrekening berekenen we een nieuw, aangepast voorschot waarvan het eerste meteen verrekend wordt op je afrekening.

Tip: Via je persoonlijke klantenzone op My Eneco kan je zelf je voorschotbedrag aanpassen.

 

Wanneer ontvang ik mijn afrekening?

Een afrekening wordt opgemaakt nadat we meterstanden ontvangen van je netbeheerder of meteropnamebedrijf. Eenmaal per jaar ontvang je een brief waarin je netbeheerder of meteropnamebedrijf je vraagt deze meterstanden door te geven of komt er medewerker van hen langs om je meterstand op te nemen. Het is mogelijk dat tussen de opname van je meterstand en ontvangst van deze factuur een administratieve periode van meerdere weken zit.

Tip: via My Eneco kan je nakijken wat je meteropnamemaand is en wanneer je de afrekening mag verwachten.

 

Wat is een correctiefactuur?

Wanneer je meterstanden en/of verbruik worden aangepast door de netbeheerder, brengen we dit in rekening via een correctiefactuur. In de correctiefactuur annuleren we de foutieve afrekening en rekenen we ze opnieuw aan met het juiste verbruik. De verbruiksgegevens vind je terug in de details van je factuur.

Een correctiefactuur is een aanvulling op je oorspronkelijke afrekening. Dat betekent dat je bij de betaling van een correctiefactuur ook rekening moet houden met je originele factuur:

Tip: Je kunt via je persoonlijke klantenzone op My Eneco je openstaand saldo raadplegen.

 

De meterstanden op mijn afrekening zijn verkeerd. Wat moet ik doen?

Als de meterstanden op je afrekening niet correct zijn, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. We kunnen aan je netbeheerder vragen om de meterstanden aan te passen. Afhankelijk van de situatie vragen we je onderstaande info.

Bezorg ons deze gegevens per mail via het contactformulier.

Wanneer we van jou de nodige gegevens ontvangen hebben, vragen we aan de netbeheerder of een aanpassing mogelijk is. Dit kan enkele weken duren.

Let wel: de netbeheerder kan de aanpassing ook weigeren. In dat geval nemen we contact met je op voor verdere informatie.

Als de aanpassing gebeurd is, maken we voor jou een correctiefactuur op en sturen we je een bevestiging via mail of brief.

Veelgestelde vragen

  • Hoe wijzig ik mijn persoonlijke gegevens?

    Wil je iets aan jouw persoonlijke gegevens wijzigen? Dat kan eenvoudigweg via My Eneco!

    Wat je zelf kunt aanpassen:

    • communicatievoorkeur (draag je steentje bij aan het milieu en kies voor facturatie via e-mail!)
    • telefoonnummer
    • e-mailadres
    • facturatieadres
  • Ik heb zonnepanelen geplaatst. Kan ik mijn voorschotfacturen aanpassen?

    Zodra je zonnepanelen operationeel zijn, begin je te besparen op je elektriciteitsfactuur en kan het een goed idee zijn om je maandelijkse voorschotten aan te passen.

    Je kan dit heel gemakkelijk zelf doen via je persoonlijke klantenzone op My Eneco.

    Let op: Hou er wel rekening mee dat je jaarlijks het prosumentarief betaalt.

  • Mijn contract is beëindigd maar ik heb toch nog een voorschot ontvangen?

    Dat is mogelijk.

    De facturatie loopt immers voort totdat wij de meterstanden van je netbeheerder hebben ontvangen om de eindafrekening op te maken.

    Er zijn twee mogelijke opties:

    • Je kunt de voorschotfactuur betalen. Vervolgens verrekenen wij het volledige bedrag in je eindafrekening.
    • Je kunt de factuur laten annuleren. Hiervoor contacteer je best onze klantendienst via ons contactformulier.

    Tip: Raadpleeg je openstaand saldo via je persoonlijke klantenzone op My Eneco.

  • Ik heb een factuur van een andere leverancier ontvangen op mijn nieuw adres

    Regel je verhuis zo snel mogelijk via het My Eneco of bel ons op het nummer 015 25 66 66 (voor particulieren) of 015 25 66 88 (als professionele klant).

    We vragen je om ons de meterstanden van de verhuisdatum te bezorgen. Deze gebruiken we dan als startpunt voor de facturatie. Zo betaal je geen verbruik bij de andere leverancier.

    Let wel: dit kan tot uiterlijk 30 dagen na de verhuisdatum. Breng je verhuis dus zo snel mogelijk in orde!

  • Wat gebeurt er met mijn facturatie als ik verhuis?

    Oude woning

    • Op de verhuisdatum bezorg je ons de meterstanden van je oude woning. Na validatie door de netbeheerder ontvang je een eindafrekening voor je oud adres. Dit kan enkele weken duren.
    • We zorgen ervoor dat je in tussentijd geen voorschotfacturen meer ontvangt. Deze blokkering gaat een maand voor de aangegeven verhuisdatum in. Stel je jouw verhuis uit? Meld ons dit zeker op tijd. Dan starten we de facturatie opnieuw.

    Nieuwe woning

    • In de maand na je verhuisdatum ontvang je jouw eerste voorschotfactuur voor het nieuwe adres. Het voorschotbedrag is gebaseerd op het geschatte jaarverbruik en de prijzen die van toepassing zijn.
    • Wil je een ander voorschotbedrag of het minimumvoorschot (15 euro per energie)? Dit kan je eenvoudig zelf wijzigen via je persoonlijke klantenzone op My Eneco.
    • Wanneer ontvang ik mijn voorschotfactuur?

      Op welk moment van de maand je jouw factuur ontvangt, kun je zelf bepalen in My Eneco. Als je de datum wijzigt, passen we dit zo snel mogelijk toe. Meestal al in de eerstvolgende maand. Je kunt jouw keuze altijd opnieuw wijzigen.

    • Kan ik mijn voorschot verlagen als mijn woning leegstaat?

      Als de meters in je woning actief zijn, maar er geen verbruik is, moet je uiteraard niet de normale voorschotten betalen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij verbouwingen of een huurhuis waar op dat ogenblik geen huurders zijn. Pas je voorschotbedrag zelf aan via My Eneco of contacteer ons via het contactformulier.

      Bij Eneco is het minimumtarief 10 euro per energieaansluiting. Heb je een contract voor gas en elektriciteit? Dan betaal je dus 20 euro per maand. We raden je wel aan tijdig te signaleren wanneer het verbruik terug gaat hervatten. Zo voorkom je een grote opleg bij je jaarafrekening.

    • Waar vind ik mijn welkomstkorting terug?

      Heb je ingetekend in een periode met een welkomstkorting? Dan vind je deze terug in de details van je eerstvolgende jaarafrekening.

      Let op: de kortingen worden pro rata toegekend. Dat betekent dat als je na 3 maanden al een afrekening ontvangt, we de korting toekennen op die 3 maanden, en nog niet op het volledige jaar. Het resterende bedrag ontvang je vervolgens op je volgende jaarafrekening.

    • Hoe wordt mijn gasverbruik van m³ omgezet naar kWh?

      Uw gasmeter meet uw verbruik in m3. Op uw factuur wordt het verbruik vermeld in kWh. Uw netbeheerder berekent de omzetting naar kWh op basis van de calorische waarde - deze bedraagt gemiddeld 10 - van aardgas in uw gebied. De calorische waarde kan verschillen per regio, maar door de omzetting in kWh betaal je de correcte prijs voor de geleverde warmte. Uw netbeheerder bezorgt ons het verbruik in kWh en hierop baseren we uw afrekening.

    • Ik krijg geld terug op mijn jaarafrekening en toch worden mijn voorschotten verhoogd. Hoe komt dat?

      We berekenen je voorschot telkens op basis van het verbruik van de afgelopen jaren en de tarieven die voor jou van toepassing zijn. Als je minder verbruikt dan voorzien, zal je geld terugkrijgen op de afrekening. In de meeste gevallen zal je nieuwe voorschotbedrag dan lager zijn dan het oude bedrag. Er zijn echter situaties waarin het bedrag toch hoger ligt dan het vorige, bijvoorbeeld:

      • Je hebt minder verbruikt wegens een zachte winter en krijgt hierdoor terug op de afrekening. Het nieuwe voorschotbedrag ligt toch hoger omdat de volgende winter waarschijnlijk “normaal” zal zijn.
      • De distributietarieven die van toepassing zijn op de volgende periode zijn gestegen.
    • Kan ik mijn facturen via Zoomit betalen?

      Wegens de hoge kosten om Zoomit aan te bieden, hebben we aan onze klanten via een enquête gevraagd hoe belangrijk dit voor hen is. De meerderheid van onze klanten vertelde ons dat Eneco haar middelen beter aan andere dingen besteedt. Daarom hebben we besloten Zoomit op dit moment niet aan te bieden. In tussentijd moedigen wij als duurzame energieleverancier aan om je facturen elektronisch te ontvangen via e-mail. Op die manier voorkom je onnodige papieren. Verder informeren wij je ook graag dat je je facturen eveneens via domiciliëring kan betalen.

    • Wat is de Bijdrage Energiefonds?

      We rekenen deze bijdrage op de afrekening. Eneco schrijft de bijdrage vervolgens door naar het Energiefonds die hiermee onder andere de werking van de VREG financiert.

      Voor 1 maart 2016
      De Bijdrage Energiefonds bedroeg vóór deze datum ongeveer 15 eurocent per maand.

      Van 1 maart 2016 tot 31 december 2017
      In deze periode wordt de jaarlijkse heffing berekend per aansluiting (of afnamepunt) op basis van het elektriciteitsverbruik. Dat betekent dat je per afnamepunt minstens 100 euro per jaar betaalt. Hieronder vind je de informatie die geldig is vanaf 1 januari 2017:

      Jaarlijks verbruik MWh(*)

      Energiebijdrage per afnamepunt/jaar(**)

      Tot 5 MWh

      100 euro

      Van 5 tot 10 MWh

      130 euro

      Van 10 tot 25 MWh

      290 euro

      Van 25 tot 50 MWh

      770 euro

      (*) 1 MWh = 1000 kWh 
      (**) Dit bedrag wordt geïndexeerd.

      Vanaf 1 januari 2018
      Voor je verbruik vanaf 1 januari 2018 zal je geen bijdrage meer betalen zoals ze hierboven beschreven is. Ze wordt aangepast naar onderstaande regeling:

      • Voor afnemers aangesloten op laagspanning (1000 volt of lager):
        • Huishoudelijke afnemers: 0,42 euro/maand = 5 euro/jaar
        • Niet-huishoudelijke afnemers: 7,87 euro/maand = 94,90 euro/jaar
      • Voor afnemers aangesloten op middenspanning (tussen 1000 Volt en 30 kiloVolt):  150 euro/maand = 1.800 euro/jaar
      • Voor afnemers aangesloten op hoogspanning (30 kiloVolt of hoger): 875 euro/maand = 10.500 euro/jaar
      • Klanten die recht hebben op sociaal tarief betalen deze heffing niet. 

      Let wel: het tarief voor 'huishoudelijke afnemer' geldt enkel voor de woning waar je gedomicilieerd bent. Voor een tweede verblijf betaal je de bijdrage voor niet-huishoudelijke afnemers.

      Indien je bijkomende vragen hebt hierover verwijzen we je graag door naar de website van de Vlaamse overheid.

    • Wat is mijn jaarlijks verbruik?

      Ieder jaar moet je jouw meterstanden van elektriciteit en aardgas doorgeven. Aan de hand hiervan maken we een afrekening op. Het verschil tussen je huidige en de vorige meterstand bedraagt je verbruik. Op basis van je verbruik zal je ofwel nog moeten bijbetalen, of ontvang je eventueel een teruggave van ons. We kijken namelijk na hoeveel je al hebt betaald aan voorschotfacturen in dat jaar.

      Tip: Volg je verbruik zelf op via My Eneco.

    • Hoe mijn factuur openen via e-mail?

      Voor het openen van je facturen via e-mail heb je Adobe Reader nodig. Indien je deze niet geopend krijgt, raden we je aan een nieuwe versie van je PDF-reader te installeren. De laatste versie kan je hier downloaden.

    • Facturen via iPad / iPhone

      Als je moeilijkheden ondervindt om de factuur via e-mail te openen op je iPad of iPhone, raden we je aan deze stappen te volgen:

      • Download Adobe Reader in de AppStore.
      • Nadat deze gedownload is, open je de e-mail die je hebt ontvangen.
      • Onderaan de e-mail zie je een kadertje met daarin je factuur.
      • Houd de kader ingedrukt totdat er een pop-up verschijnt met de melding 'openen met'.
      • Druk hierbij op Adobe Reader en de factuur zou moeten openen.

      Mocht het nadien nog steeds niet lukken, geef gerust een seintje via ons contactformulier.

      Tip: Je kan je facturen ook steeds raadplegen via je persoonlijke klantenzone op My Eneco.

    • Glossarium

      De Bijdrage Energiefonds financiert de werking van de VREG, het sociaal energiebeleid, het beleid rond rationeel energieverbruik, beleid rond WKK en het beleid rond hernieuwbare energiebronnen.

      Bijdrage groene stroom: Eneco levert een jaarlijks vastgelegde bijdrage voor de ontwikkeling van de elektriciteitsproductie uit hernieuwbare energie via het systeem van groene stroomcertificaten.

      Federale bijdrage elektriciteit bestaat uit de volgende componenten: werking CREG, het sociaal fonds (OCMW), fonds beschermde klanten, denuclearisatiefonds en fonds broeikasgassen.

      Federale bijdrage gas bestaat uit de volgende componenten: werking CREG, het sociaal fonds (OCMW) en beschermde klantenfondsen.

      Kosten WKK: Eneco levert een jaarlijks vastgelegde bijdrage voor de ontwikkeling van de elektriciteitsproductie uit warmtekrachtkoppeling via het systeem van de WKK-­certificaten.

      Netbeheerder: Je netbeheerder (intercommunale) is verantwoordelijk voor de goede en veilige werking van het elektriciteits­ en aardgasnet. Alle storingen aan het distributienet of de aansluiting (inclusief de meter) moet je aan hen te melden. Bovendien doen zij ook de jaarlijkse meteropname in jouw buurt.

      Prosumententarief: Aanvullend capaciteitstarief in het Vlaamse Gewest dat van toepassing is vanaf 01­/07/­2015 voor alle netgebruikers met een productie­installatie met een vermogen van max 10 kVA met een terugdraaiende teller.

      Toeslag beschermde klanten (gas) wordt geheven met het oog op de financiering van de reële nettokost die voortvloeit uit de toepassing van maximumprijzen voor de levering van aardgas aan residentiële beschermde klanten.

    • Kan ik de facturen op een ander adres dan mijn leveringsadres ontvangen?

      Ja, dat kan. U kunt uw facturatie-adres aanpassen via My Eneco Business. Nog geen toegang? Vraag uw login aan ons via ons contactformulier of telefonisch via 078 15 62 62.

      U kunt uw aanvraag ook indienen via ons contactformulier.

      Opgelet: we brengen uw netbeheerder op de hoogte van uw nieuwe facturatieadres. Dat betekent dat u ook de brief voor uw jaarlijkse meteropname op dat adres zal ontvangen.

    • Waarom krijg ik minder terug dan het bedrag dat op mijn jaarafrekening staat?

      Als je een bedrag tegoed hebt, verrekenen we dit eerst met eventuele onbetaalde voorschotfacturen en/of kosten. Het verschil in jouw voordeel storten we terug.

    • Welk nummer bel ik in geval van een stroompanne of gasreuk?

      Indien u te kampen heeft met een stroompanne of u merkt een gasreuk op, contacteert u best rechtstreeks uw netbeheerder.

      Hieronder vind u een lijst van de contactgegevens per netbeheerder:

      Netbeheerder

      Gasreuk

      Stroompanne

      Voor mensen met gehoor- of spraakstoornis

      AIEG

      NA

      085 27 49 00

       

      AIESH

      NA

      060 45 91 60

       

      Regie de Wavre

      NA

      010 22 42 43

       

      DNBBA

      NA

      02 753 60 00

       

      GASELWEST

      0800 65 065

      078 35 35 00

      sms 8635

      IMEA (Elek)

      0800 65 065

      078 35 35 00

      sms 8635

      IMEA (Gas)

      0800 65 065

      078 35 35 00

      sms 8635

      IMEWO

      0800 65 065

      078 35 35 00

      sms 8635

      INTERGEM

      0800 65 065

      078 35 35 00

      sms 8635

      IVEKA KEMPEN

      0800 65 065

      078 35 35 00

      sms 8635

      IVEKA NETE

      0800 65 065

      078 35 35 00

      sms 8635

      IVERLEK 1

      0800 65 065

      078 35 35 00

      sms 8635

      IVERLEK 2

      0800 65 065

      078 35 35 00

      sms 8635

      SIBELGAS

      0800 65 065

      078 35 35 00

      sms 8635

      WVEM

      0800 60 888

      078 35 34 33

       

      Inter-energa

      0800 60 888

      078 35 34 33

       

      IVEG

      0800 60 888

      078 35 34 33

       

      PBE Vlaanderen

      0800 60 888

      078 35 34 33

       

      PBE Wallonie

      0800 60 888

      078 35 34 33

       

      IDEG

      0800 87 087

      078 78 78 00

       

      IEH 1

      0800 87 087

      078 78 78 00

       

      IEH 2

      0800 87 087

      078 78 78 00

       

      IGH 1

      0800 87 087

      078 78 78 00

       

      IGH 2

      0800 87 087

      078 78 78 00

       

      INTEREST

      0800 87 087

      078 78 78 00

       

      INTERLUX

      0800 87 087

      078 78 78 00

       

      INTERMOSANE 2

      0800 87 087

      078 78 78 00

       

      SEDILEC

      0800 87 087

      078 78 78 00

       

      SIMOGEL

      0800 87 087

      078 78 78 00

       

      SIBELGA-IE

      0800 19 400

      02 274 40 66

       

      SIBELGA-IG

      0800 19 400

      02 274 40 66

       

      SIBELGA-SE

      0800 19 400

      02 274 40 66

       

      SIBELGA-SG

      0800 19 400

      02 274 40 66

       

      RESA

      Zone Eupen 087 74.20.18
      Andere: 04 362.98.38

      04 263 18 80

       

      INTERMOSANE 1

      Zone Eupen 087 74.20.18
      Andere: 04 362.98.38

      04 263 18 80

       

    • Naar aanleiding van een fusie tussen gemeentes is onlangs mijn adres gewijzigd. Moet ik dit zelf doorgeven of verloopt dit automatisch?

      Terechte vraag, het is natuurlijk belangrijk dat je facturen toekomen op het juiste adres.

      De aanpassing in ons systeem zal gebeuren in april 2019. Maak je geen zorgen, BPost belevert de oude adressen nog tot 1 juli 2019. Je hoeft hier in tussentijd dus zelf niets voor te doen.

      Wil je absoluut zeker zijn dat je je factuur tijdig ontvangt? Dan raden wij je aan om te kiezen voor e-billing. Snel, gratis en duurzaam! Je kan je communicatievoorkeur wijzigen via je persoonlijke account op My Eneco.