2

Anna

Op zoek naar een antwoord op je vraag over Anna?
Lees hieronder meer.

Veelgestelde vragen

  • Kan ik nog een Anna laten installeren bij mij thuis?

    Het is sinds juni 2018 niet meer mogelijk om een Anna aan te kopen via Eneco.

    Heb je al een Anna thermostaat? Dan kan je die zonder zorgen verder blijven gebruiken, de dienstverlening en ondersteuning voor bestaande Anna gebruikers blijft gewoon verder lopen.

  • Hoe verbind ik mijn Anna met het internet (andere provider)?
    • Ga naar je verwarmingsketel waar onze technieker je Smile (wit vierkant bakje) installeerde. Hou zeker bij de hand: je gebruikersnaam en wachtwoord van je wifi netwerk en je laptop/tablet/smartphone.
    • Onderaan je Smile vind je een zwart knopje. Hou dit knopje ingedrukt tot wanneer de lampjes van ‘WLAN’ en ‘Status’ knipperen (ongeveer vijf seconden).
    • Je Smile zendt nu een eigen netwerksignaal (Smile_XXX) uit. Verbind je laptop/smartphone/tablet met dit netwerk. Voer als wachtwoord het Smile-ID in (dit vind je terug op de zijkant van je Smile of op My Eneco).
    • Ga vervolgens via je laptop/smartphone/tablet via een nieuwe internetpagina (bij voorkeur via Google Chrome of Firefox) naar de pagina: http://192.168.40.40.
    • Je krijgt nu een scherm waarop Anna zichtbaar is. Ga naar het menu (drie horizontale lijntjes links bovenaan het scherm) en kies ‘Settings/Instellingen’ en vervolgens ‘Networksettings/Netwerkinstellingen’.
    • Druk op de knop ‘Scan’. Er komt nu een overzicht van de beschikbare wifi netwerken in de directe omgeving. Selecteer je eigen wifi netwerk.
    • Vul het wachtwoord van je wifi netwerk in en bewaar deze.

    Wanneer je Smile opnieuw verbonden is met je wifi netwerk, blijven de lampjes van ‘WLAN’ en ‘Status’ branden. Ter controle kun je ook je applicatie van Anna openen. Krijg je toch geen toegang? Controleer dan of je over de laatste versie beschikt.

    Laatste versie applicatie Anna

    De laatste versie van de applicatie van Anna vind je in de Google Play Store/App Store terug onder de benaming ‘Anna Thermostat 2017’. Is dit niet de versie die op je smartphone/tablet geïnstalleerd is? Verwijder dan je huidige versie. Installeer vervolgens de laatste versie op je toestel. Eens geïnstalleerd kun je inloggen met:

    • Smile-ID/Short-ID: dit vind je terug op de zijkant van je Smile of op My Eneco
    • Gateway: Anna

    Hulp nodig? Contacteer ons

    Lukt het niet om dit stappenplan te vervolledigen of ondervind je problemen? Aarzel dan zeker niet om ons hierover te contacteren. Ontvang je een foutmelding bij één van deze stappen, stuur dit dan door naar ons via het contactformulier op de website.

  • Hoe merk ik dat mijn Anna niet met het internet is verbonden?

    Als je merkt dat het uur op jouw Anna niet overeenkomt met het werkelijke uur en/of als de app van Anna niet opent. 

  • Hoe verbind ik mijn Anna met het internet (provider Telenet)?

    Dit stappenplan bestaat uit twee delen:

    1. De aanpassing van de instellingen van je Telenet-modem.
    2. Het herstellen van de verbinding tussen je Smile en je wifi netwerk.

    Belangrijk: je hebt je gebruikersnaam en wachtwoord van Telenet nodig om in te loggen op Mijn Telenet. Ken je deze niet? Kijk na of je de gegevens niet terugvindt op de modem. Staat er niets op? Contacteer Telenet.

    1. Aanpassingen instellingen Telenet-modem
    • Open een internetpagina en log in op Mijn Telenet.
    • Kies in het menu ‘Internet’ voor de optie ‘Je thuisnetwerk’. Kies dan ‘Modem details’.
    • Wanneer de pagina geladen is, klik je op ‘Beveiliging’.
    • Naast het beveiligingsprotocol zie je een gesloten slotje. Klik hierop. Er verschijnt nu een melding.
    • Vink in deze melding ‘Ik begrijp het’ aan en ga verder.
    • Pas bij de beveiliging het beveiligingsprotocol aan naar WPA2-PSK.
    • Klik onderaan de pagina op bewaren om de aanpassingen op te slaan.
    1. Herstel hierna de verbinding tussen je Smile en je wifinetwerk
    • Ga naar je verwarmingsketel waar onze technieker je Smile (wit vierkant bakje) installeerde. Hou zeker bij de hand: je gebruikersnaam en wachtwoord van je wifi netwerk en je laptop/tablet/smartphone.
    • Onderaan je Smile vind je een zwart knopje. Hou dit knopje ingedrukt tot wanneer de lampjes van ‘WLAN’ en ‘Status’ knipperen (ongeveer vijf seconden).
    • Je Smile zendt nu een eigen netwerksignaal (Smile_XXX) uit. Verbind je laptop/smartphone/tablet met dit netwerk. Voer als wachtwoord het Smile-ID in (dit vind je terug op de zijkant van je Smile of op My Eneco).
    • Ga vervolgens via je laptop/smartphone/tablet via een nieuwe internetpagina (bij voorkeur via Google Chrome of Firefox) naar de pagina: http://192.168.40.40.
    • Je krijgt nu een scherm waarop Anna zichtbaar is. Ga naar het menu (drie horizontale lijntjes links bovenaan het scherm) en kies ‘Settings/Instellingen’ en vervolgens ‘Networksettings/Netwerkinstellingen’.
    • Druk op de knop ‘Scan’. Er komt nu een overzicht van de beschikbare wifi netwerken in de directe omgeving. Selecteer je eigen wifi netwerk.
    • Vu het wachtwoord van je wifi netwerk in en bewaar deze.

    Wanneer je Smile opnieuw verbonden is met je wifi netwerk, blijven de lampjes van ‘WLAN’ en ‘Status’ branden. Ter controle kun je ook je applicatie van Anna openen. Krijg je toch geen toegang? Controleer dan of je over de laatste versie beschikt.

    Laatste versie applicatie Anna

    De laatste versie van de applicatie van Anna vind je in de Google Play Store/App Store terug onder de benaming ‘Anna Thermostat 2017’. Is dit niet de versie die op je smartphone/tablet geïnstalleerd is? Verwijder dan je huidige versie. Installeer vervolgens de laatste versie op je toestel. Eens geïnstalleerd kun je inloggen met:

    • Smile-ID/Short-ID: dit vind je terug op de zijkant van je Smile of op My Eneco
    • Gateway: Anna

    Hulp nodig? Contacteer ons

    Lukt het niet om dit stappenplan te vervolledigen of ondervind je problemen? Aarzel dan zeker niet om ons hierover te contacteren. Ontvang je een foutmelding bij één van deze stappen, stuur dit dan door naar ons via het contactformulier op de website.

  • Wat vind ik op mijn factuur voor slimme thermostaat Anna?

    Op de eerste factuur vind je de eenmalige kosten voor de aankoop en installatie van Anna. Deze factuur bevat ook jouw eerste maandelijkse bijdragen, die per kwartaal worden gefactureerd.

    Op de volgende facturen vind je enkel jouw maandelijkse bijdragen die per kwartaal worden gefactureerd.

    • Mijn Anna maakt geen verbinding meer en blijft hangen op “Loading, please wait”. Wat moet ik doen?
      1. Reset de Smile (Druk gedurende 5 seconden op het zwarte knopje op de Smile tot het WLAN-lampje begint te knipperen).
      2. Wacht tot de Smile heropgestart is.
      3. Klik vervolgens Anna los van het montagedeel op de muur, controleer de draden, en plaats Anna weer terug (klik).

      Blijft het probleem zich voordoen nadat je bovenstaande stappen hebt uitgevoerd? Neem dan contact met ons op. Zorg er wel voor dat de verbinding met je Anna openstaat. Dit doe je door 10x op het zwarte knopje onderaan je Smile te duwen. De Smile is een wit bakje dat naast je ketel hangt (zie foto). 

      Smile-id

    • Anna reageert niet (bewegingssensor). Wat moet ik doen?

      Als het scherm niet goed reageert, kan je Anna opnieuw instellen, zodat de sensor opnieuw wordt afgesteld.

      Dit kan op 2 manieren:

      1. Via de Anna webpagina: ga via het menu naar “Instellingen” > “Systeeminstellingen” en kijk onder apparaat instellingen. Klik op de knop “Kalibreer” achter aanwezigheidssensor. Anna gloeit oranje op en het scherm gaat uit: Anna stelt de infraroodsensor opnieuw af.
      2. Via Anna zelf: raak de linker knop voor 5 seconden aan en laat los. Anna gloeit oranje op en het scherm gaat uit: Anna stelt de infraroodsensor opnieuw af.

      Blijft het probleem zich voordoen nadat je bovenstaande stappen hebt uitgevoerd? Neem dan contact met ons op. Zorg er wel voor dat de verbinding met je Anna openstaat. Dit doe je door 10x op het zwarte knopje onderaan je Smile te duwen. De Smile is een wit bakje dat naast je ketel hangt (zie foto). 

      Smile-id

    • Ik wil afwijken van het schema (d.m.v. geofencing, voorgeprogrammeerde status,…) maar Anna blijft het schema volgen. Wat kan ik doen?

      Het schema staat boven alles, zoals de voorgeprogrammeerde statussen en geofence, vergeet dus niet om het schema uit te zetten wanneer je een status voor een langere tijd wenst aan te houden. Voor de statussen ‘vakantie’ en ‘vorstbeveiliging’ wordt het schema automatisch gedeactiveerd. (vanaf volgende update).

    • Er staat steeds een vlammetje op het scherm. Blijft Anna verwarmen, zelfs wanneer de ingestelde temperatuur is bereikt?

      Het vlammetje op het scherm van Anna geeft niet alleen aan wanneer ze het huis verwarmt. Heb je een modulerende ketel (vb. OpenTherm), dan verschijnt het vlammetje ook wanneer je de warmwaterkraan opendraait. Of Anna is mogelijk aan het voorverwarmen om de temperatuur van een ingesteld schakelpunt (schema) te bereiken. Het kan ook zijn dat de synchronisatie wat traag verloopt.

    • Hoe kan ik besparen met Anna?
      • Anna is een zelflerende, slimme thermostaat: ze leert jouw woning kennen en houdt rekening met de buitentemperatuur om te bepalen wanneer de verwarming moet branden om het op tijd warm te hebben volgens het ingestelde schema, niet te vroeg, niet te laat.
      • Je kunt Anna om het even waar en wanneer bedienen en dus ook de verwarming vanop een afstand afzetten wanneer dit nodig is. Dit kan ofwel aan de thermostaat zelf, ofwel met de app op jouw tablet of smartphone of via een computer via Mijn Anna, de Anna-webomgeving in My Eneco.
      • Anna weet het ook wanneer je onverwacht jouw huis verlaat. Dit doet ze a.d.h.v. geo-fencing. Merkt ze dit, dan kan ze voor je de status wijzigen naar ‘’weg’, waardoor de ketel niet voor niets blijft verder verwarmen.
      • Bovendien is Anna ook compatibel met de meeste moderne modulerende ketels die gebaseerd zijn op de OpenTherm-techniek waarbij de cv-ketel aan blijft en de ruimte op temperatuur wordt gehouden. Hierbij wordt het vermogen aangepast aan de warmtebehoefte, in tegenstelling tot niet-modulerende aan/uit ketels waarbij steeds het volle vermogen van de ketel wordt aangewend. Zo werkt ze efficiënter, wordt de gewenste temperatuur niet overschreden en kan de ruimte makkelijker op de gewenste temperatuur worden gehouden. Ze zijn gebaseerd op de OpenTherm-techniek. Zo behoudt de ketel zijn efficiënte aansturing en kan Anna volwaardig tot haar recht komen. Dit kost minder energie dan cv-ketels die werken volgens het aan/uit-principe.  
    • Behoud ik nog wel de controle over mijn energieverbruik met slimme thermostaat Anna?

      Absoluut. Je bent de baas van jouw Anna.

      • Je bepaalt wanneer je het warm wil hebben in huis. Anna berekent wanneer de ketel moet branden om de gewenste temperatuur op het juiste moment te bereiken.
      • Je kan je gepersonaliseerd schema op mijn Anna op elk moment en overal aanpassen op jouw Anna-toestel zelf, via Mijn Anna, en via de Anna-app.
      • Daarnaast kan  je jouw energieverbruik op dagbasis raadplegen. Mijn Anna geeft je inzicht in de effectieve temperatuur in huis, de geprogrammeerde temperatuur, de manuele aanpassingen aan het schema en de activiteit van uw verwarmingsketel. Hierdoor kan je leren of het interessant is om jouw oorspronkelijke schema aan te passen aan jouw werkelijke gedrag. 
    • Ik heb een vraag over mijn Anna. Wie kan ik bellen?

      Je kan de klantendienst bereiken via 015 25 66 66 (voor particulieren) of 015 25 66 88 (als professionele klant), werkdagen van 8 tot 18 uur. Je kan ook het online formulier invullen. Wij mailen of bellen je dan terug.

    • Op welke toestellen werkt de Anna app?

      De Anna app werkt met iOS en Android. Windows wordt niet ondersteund.

      • iOS: iPod touch 4, iPhone 4, iPhone 4S, iPhone 5, iPhone 5S, iPhone 6, iPhone 6 Plus of latere versies, iPad, iPad 2, iPad mini of iPad met Retina Display; iOS 6.1 of higher.
      • Android: ARMv7/x86 processor met vector FPU, minimum 550MHz, OpenGL ES 2.0, H.264 en AAC HW decoders; Android™ 2.3 of higher; 256MB RAM.
    • Blijft Anna werken als ik geen klant bij Eneco ben voor gas en/of elektriciteit?

      Ja. In dat geval bedraagt de maandelijkse fee 7,99 euro per maand (in plaats van 4,99 euro per maand).

    • Waarvoor dient het maandelijks abonnement?

      Dit is de fee voor alle diensten en ondersteuning die Eneco aanbiedt zodat je optimaal met je verwarming kan omspringen.

      In Mijn Anna (via My Eneco) kan je Anna bedienen en vind je rapporten en grafieken over jouw verwarming.

    • Hoe werkt geo-fencing?

      Bij geo-fencing definieer je een virtuele cirkel rondom jouw woning. De straal van die cirkel kan je zelf kiezen in de app. Wanneer Anna, via de locatie van jouw smartphone, merkt dat je de cirkel verlaat, dan wijzigt ze jouw status naar ‘Weg’. Zo blijft de ketel niet voor niets verwarmen. Omgekeerd wijzigt ze de status naar ‘Thuis’ wanneer je de cirkel weer binnenkomt. Op die manier is het lekker warm wanneer je thuis komt.

    • Waarom is bediening op afstand via de app of de computer interessant?

      De eerste gebruikers van Anna vinden dit één van de interessantste mogelijkheden van Anna. Het is handig als je bijvoorbeeld later op het werk moet blijven. Je kan de verwarming lager zetten zodat die niet voor niets aan staat. Of omgekeerd: stel dat je van op vakantie terug naar huis rijdt, kan je Anna alvast aanzetten, zodat het lekker warm is wanneer je thuis komt.

    • Internet valt uit. Kan ik de thermostaat nog bedienen? Worden al mijn instellingen vergeten?

      Anna blijft met de Smile praten en in de Smile zit een (beperkt) geheugen. De thermostaat zal zich dus aan het ingestelde schema houden en is daarnaast ook nog lokaal (aan het toestel zelf) te bedienen. Op afstand bedienen via de app lukt niet, ook functies die gebruik maken van internet, zoals geofencing, zijn dan tijdelijk niet beschikbaar.

      Van zodra er terug internet beschikbaar is, zal Anna vanzelf verbinding maken en werken alle functies terug. De opgeslagen instellingen (schema, statussen, temperatuur,...) gaan niet verloren.

Nog steeds geen antwoord?

Vul dit veld in

Of bezoek hulp en contact voor alle hulplijnen